Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir ili örneği)
Citation
Güzel, Melis Ceyda. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin incelenmesi (Balıkesir ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021.Abstract
Araştırmada spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin egzersiz bağımlılığı ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenerek arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma modeli ile tasarlanan bu çalışmada ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde Balıkesir Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplam 390 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; "Demografik Bilgi Formu", "Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği" ve "Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri" kullanılmıştır. Verilerin analizinde ikili bağımsız grupların karşılaştırması için T-testi, ikiden fazla bağımsız gruplar için ANOVA ve ölçekler arasındaki ilişkiyi tespit edebilmek için Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Anlamlı fark çıkan gruplarda farkın kaynağını bulmak için Post-Hoc (Scheffe) testinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonucunda egzersiz bağımlılığı ölçeği ve sporda zihinsel dayanıklılık envanteri arasındaki ilişki incelenmiş olup aralarında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. "Egzersiz Bağımlılığı Ölçeği" nde yaş, egzersiz sıklığı, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir fark görülürken cinsiyet ve branş değişkenlerine göre bir farklılık görülmemiştir. "Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri"nde cinsiyet, yaş, egzersiz sıklığı ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir fark görülmüştür. Fakat branş ve bölüm değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmemiştir. The purpose of the study was to determine the correlation between exercise addiction level and mental toughness level in terms of some variables among the students who studied at the faculty of sports sciences. The study, designed in quantitative study model, used correlational survey model. A total of 390 students who studied at the faculty of sports sciences of Balıkesir University during the 2020-2021 academic term were recruited for the study. To collect the data; "Demographic Information Form", "Exercise Addiction Inventory" and "Sports Mental Toughness Questionnaire" were employed. To analyze the data; T-test was used to compare two independent groups, ANOVA was used to compare more than two groups and Pearson correlation test was used to determine the correlation among the scales. Post-Hoc (Scheffe) test was employed for the groups that yielded significant differences in order to determine source of the difference. As a result of the study; the correlation between Exercise Addiction Inventory and Sports Mental Toughness Questionnaire was examined and a positive but low significant correlation was found. A significant difference was identified in Exercise Addiction Inventory in terms of the variables of age, exercise frequency, academic department and academic grades but no difference was found in gender and branches. In Sports Mental Toughness Questionnaire, significant difference was found in terms of the variables of gender, age, exercise frequency and academic grades but no difference was found in terms of the variables of branch and academic department.