Karikatürün gücü: Yurttaş Kral Louis-Philippe’nin armut krala dönüşümü
Abstract
Bu araştırma, La Caricature dergisinde yayımlanan bir karikatür
nedeniyle yargılanan Charles Philipon’un mahkemede basın ve
ifade özgürlüğünü savunurken argümanını örneklemek amacıyla
kullandığı armut imgesi, bu imgenin nasıl kral Louis-Philippe ile
eş anlamlı hâle geldiğini ve tüm Fransa’ya yayıldığını incelemeyi
hedeflemektedir. Mahkemede yaptığı savunmasındaki benzerlik
argümanının ve armut imgesinin doğuşunun inceleneceği bu
makale, karikatürün 19. yüzyıl Fransa’sında muhalif bir ifade
aracı olarak siyasi gücünün ne denli yüksek boyutlara
ulaşabildiğini göstermesi ve taş baskının dönemin siyasi
karikatürlerinin yayılmasına yaptığı katkıları ortaya koyması
açısından önemlidir. Araştırmada, yöntem olarak nitel araştırma
yönemi kullanılmıştır. Philipon’un La Caricature dergisinde
mahkeme savunmasıyla ve armutla ilgili kaleme aldığı makaleler
başta olmak üzere, literatürde konuyla bağlantılı mevcut
kaynaklar taranmıştır. Araştırma sonucunda, Philipon’un yarattığı
armut imgesinin kısa sürede tüm Fransa’ya yayıldığı, Yurttaş Kral
olarak bilinen Louis-Philippe’nin Armut Kral’a dönüştüğü ve bu
tasvirin katı sansürlere rağmen Fransa halkının zihnine kazındığı
gözlenmiştir. Philipon’un bir kişiyi krala hakaret suçuyla
suçlarken kraliyetle ilgili sembol ya da nişanlar yerine dış
görünüşün/benzerliğin temel alınması durumunda yaşanacaklara
dair öngörülerinin tamamen gerçeğe dönüştüğü görülmüştür.
Ayrıca taş baskı karikatürlerin etki gücünün kendileri için son
derece tehlikeli olduğunun bilincinde olan Louis-Philippe
yönetiminin armutla uzaktan yakından bağlantılı her türlü imgeyi
sakıncalı bulduğu görülmüştür. The aim of this study is to review the image of the pear that
Charles Philipon, who was on the trial because of a caricature
published in his journal, La Caricature, drew at the court to
support his argument defending the freedom of press and speech.
It also intends to show how this image became synonymous with
King Louis-Philippe and spread throughout France. This paper
which will focus on Philipon’s resemblance argument in his
defense at the court and the rise of the pear image is important
since it shows how beyond the political power of caricature
extended in the 19th century France as a means of oppositional
speech. It also has importance for presenting contributions of
lithography to the spread of political caricatures at the time. This
paper used qualitative research model as a method. Therefore,
sources related to this subject, notably the La Caricature articles
on the defense at the court and the pear written by Philipon, were
reviewed in literature. As a result of the paper, it has been found
that the pear image created by Philipon soon spread throughout
the country. Louis-Philippe known as Citizen King turned into
Pear King, and this image was etched on minds of the French
despite of strict censors forbidding it. Also, it has been understood
that Philipon’s projection about what would happen if physical
appearance or resemblance instead of royal symbols or insignia
was used as a base for accusing someone of offending the person
of the king actually came true at the country. Moreover, it has
been observed that Louis-Philippe’s regime being completely
aware that the political impact of lithographic caricatures were
extremely threatening for themselves suspected any kind of
objects resembling pear (even if resemblance was so slight or even
irrelevant) and found them guilty.