Yaşam tarzı, nostalji eğilimi ve turistik tüketim ilişkisi
Citation
Türkmen, Mehmet Teoman. Yaşam tarzı, nostalji eğilimi ve turistik tüketim ilişkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021.Abstract
Bu araştırmada turistik tüketim kavramı, yaşam tarzı ve nostalji eğilimi kavramları perspektifinden ele alınmıştır. Turistik tüketim gerçekleştiren turistlerin tüketim davranışları, yaşam tarzı ve nostalji eğilimi değişkenleri ile anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Bu maksatla Yaşam tarzı ölçeği (VALS), Southampton nostalji eğilimi ölçeği (SNS) ve turistik tüketim ile ilgili bireylerin konaklama, seyahat, ulaşım,
yiyecek-içecek ve zaman algıları ile turistik ürün ve hizmet satın alma davranış ve süreçlerine yönelik sorulardan oluşan bir anket formu oluşturulmuştur. Anket formları ile Ankara ilinde ikamet eden 817 katılımcıdan veri toplanmış ve istatistik programında analiz edilmiştir. Sırasıyla katılımcıların yaşam tarzları ile nostalji eğilimi arasındaki ilişki, etki ve farklar; yaşam tarzı ve turistik tüketim algıları arasındaki farklar; nostalji eğilimi ile demografik özellikleri ve turistik tüketim algıları arasındaki farklar ve son olarak
turistik tüketim algıları ile demografik özellikleri arasındaki farklar incelenmiş ve araştırma sorularına yanıt aranmıştır. Araştırma bulgularına göre; deneyimliler, yapıcılar, inançlılar, hayata tutunanlar, yenilikçiler ve düşünürler yaşam tarzı boyutları ile nostalji eğilimleri arasında korelasyon olduğu ve gayretliler hariç tüm yaşam tarzı boyutlarının nostalji eğilimi üzerinde pozitif yönlü anlamlı bir etkiye sahip olduğu ulgulanmıştır. Ayrıca gayretliler ve başarılılar haricindeki yaşam tarzı boyutları ile nostalji eğilimi arasında
istatiksel olarak anlamlı fark olduğu bulgulanmıştır. Yaşam tarzı faktörleri ile bazı turistik tüketim değişkenleri arasında da istatiksel olarak anlamlı farklar olduğu görülmüştür. Benzer şekilde nostalji eğilimi ile bazı demografik ve turistik tüketim değişkenleri arasında farklar olduğu ve turistik tüketim değişkenleri ile demografik değişkenler arasında istatiksel olarak farklar olduğu görülmüştür. In this study, the concept of touristic consumption has been discussed from the perspective of life-style and nostalgia concepts. The consumption behaviour of tourists performing touristic consumption has been explained through life-style and nostalgia proneness variables. In accordance with this purpose, it has been composed a questionnaire form including consumption-related accommodation, travel,
transportation, food and beverage and time perception as well as the behaviour and processes of buying touristic products/services. The questionnaire has also included life-style scale (VALS) and Southampton nostalgia proneness scale. Data has been collected from 817 participants, residing in Ankara province, through the questionnaire form. Then the data has been analysed in statistics program. It has been respectively researched whether there are the correlation, effect and differences between life-style and nostalgia proneness; the differences between life style and perceptions of touristic consumption; the differences between nostalgia proneness and demographic variables and perceptions of touristic consumption; lastly the differences between perception of touristic consumption and demographic
variables. Thus, the research questions have been answered. According to the research findings, it has been found that there are the correlation between experiencers, makers, believers, survivers, innovators, thinkers life-style dimensions and nostalgia proneness. The research findings have shown that
all life-style dimensions, except strivers, have positively effect on nostalgia proneness. Also, there are statistically significant differences between all life-style dimensions, except strivers and achievers, and nostalgia proneness. There are statistically significant differences between life-style dimensions and some variables of perception of touristic consumption. In a similar vein, it has been found out that there are
statistically significant differences between nostalgia proneness and some demographic variables and perception of touristic consumption, and between perception of touristic consumption and demographic variables.