Öğretmenlerin yaşam stilleri ile sınıf içi disiplin yöntemlerinin incelenmesi
Künye
Bingöl, Turgay. Öğretmenlerin yaşam stilleri ile sınıf içi disiplin yöntemlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.Özet
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sınıf içinde öğrenciye dönük sergiledikleri disiplin yöntemlerinin onların yaşam stillerine göre şekillenip şekillenmediğini saptamak ve öğretmenlerin yaşam stilinin çoğunlukla ne tür sınıf içi disiplin yöntemi sergilemeye etki ettiğini belirlemektir. Çalışma betimsel ve nitel
yöntemler ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim- öğretim yılında İzmir il Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı özel ve resmi eğitim kurumlarında görev yapan 202 kadın 105 erkek olmak üzere toplam 307 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Disiplin Anketi” ve Yaşam Stilleri Envanteri” (Life Style Scale) olmak üzere üç veri toplama aracı
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Statistic Packets For Social Sciences (SPSS) 22 paket programı kullanılarak t testi ve tek yönlü Varyans (Anova) Analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin demografik özelliklerinin sınıf içi disiplin yöntemlerini farklılaştırdığı saptanmıştır. Bunula birlikte öğretmenlerin yaşam stillerinin de öğrenciyi disipline etmede belirleyici olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin eğitim ortamında öğrencilerle ilgili karşılaştığı baş edilmesi en zor öğrenci davranışlarının ise çoğunlukla küfür ve söz almadan konuşma olduğu, bu sorunların üstesinden gelmede ise ödül-ceza yöntemini kullandıkları belirlenmiştir. Son olarak öğretmenlerin öğrenciyi disipline etmede çoğunlukla rehberlik servisinden destek aldıklarını ifade ettikleri görülmüştür. The purpose of this research is to determine whether the discipline methods exhibited by teachers are shaped according to their lifestyles and to determine what kind of classroom discipline methods teachers' lifestyles mostly affect. The study was conducted with descriptive and qualitative methods. The sample of the research consists of a total of 307 teachers, 202 women and 105 men, who work in private and
public education institutions affiliated to the Izmir Provincial Directorate of National Education in the 2020-2021 academic year. Three data collection tools were used to collect the data of the study: “Personal Information Form”, “Disciplinary Questionnaire” and Life Style Inventory”. In the analysis of the data, t-test and one way Analysis of Variance (Anova) were used by using the Statistic Packets for Social Sciences (SPSS) 22 package program. In the analysis of qualitative data, content analysis was performed. According to the results of the research, it was determined that the demographic characteristics of the teachers differentiated the in class discipline methods. However, it has been determined that the life styles of the teachers are also determinative in disciplining the students. It has been determined
that the most difficult student behaviors that teachers encounter with students in the educational environment are mostly swearing and speaking without permission. It was determined that they used the reward-punishment method to overcome these problems. Finally, it was observed that teachers mostly stated that they received support from the guidance service in disciplining the student.