Özel yetenekli öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının bilimsel yaratıcılık ile ilişkisinin incelenmesi
Künye
Onuk, Cansu. Özel yetenekli öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının bilimsel yaratıcılık ile ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022.Özet
Bu çalışmanın amacı, özel yetenekli öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve bilimsel yaratıcılıklarının farklı değişkenlerle (Fen Bilimleri dersi karne notu, cinsiyet, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aile gelir düzeyi, kendilerine ait odası olma durumu, okul türü, okunan kitap sayısı, kardeş sayısı ve sırası, sınıf seviyesi) ilişkisinin incelenmesi, özel yetenekli öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları ile bilimsel yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma 2021-2022 Eğitim- Öğretim Yılında Bandırma Bilim Sanat Merkezi’nde eğitim gören 132 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmada ilişkisel araştırma modeli kullanarak bireylerin demografik özellikleri ile fen öğrenme motivasyonları ve bilimsel yaratıcılıkları belirlenmiş ve aralarındaki ilişki analiz edilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Fen
Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği, Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği ölçekleriyle toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Araştırmaya göre öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne ve baba mesleği, aylık gelir düzeyi, kendine ait oda bulunma durumu, okul türü, kardeşi olma durumu ve hobi sayısı
değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Buna karşılık öğrencilerin kitap okuma sayılarına göre fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklılaştığı bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilerin bilimsel yaratıcılıklarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne ve baba mesleği, aylık gelir düzeyi, kendine ait oda bulunma durumu, okul türü, okunan kitap sayısı ve hobi sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği, buna karşılık bilimsel yaratıcılık düzeyinin kardeş sayısı değişkenine göre farklılaştığı bulunmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri arasındaki ilişki incelendiği zaman fen öğrenmeye yönelik ile bilimsel yaratıcılık düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. The aim of this study is to determine the motivation of gifted students towards learning science and their scientific creativity with different levels and the relationship between the motivation of gifted students towards learning science and their scientific creativity.The research was carried out with 132 students studying at Bandırma Science and Art Center in the 2021-2022 academic year. In the study, demographic characteristics, science learning motivation and scientific creativity of individuals were determined by using a relational research model and the relationship between them was analyzed. Data were collected with Personal Information Form, Motivation Scale for Learning Science, Scientific Creativity Scale. SPSS 25 package program was used in the analysis of the data. The motivation of the students towards learning science did not differ significantly according to the variables. Students' motivation to learn science differed according to the number of books they read. The scientific creativity of the students did not differ significantly according to the variables of gender, class level, mother's and father's education level, mother and father's profession, monthly income level, availability of their own room, school type, number of books read and number of hobbies. The level of scientific creativity differed according to the number of
siblings variable. When the relationship between the dependent variables of the study was examined, there was a positive significant relationship between the science learning orientation and the level of
scientific creativity.