Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSaçkes, Mesut
dc.contributor.authorŞahan, Hasan Faruk
dc.date.accessioned2022-10-31T13:05:26Z
dc.date.available2022-10-31T13:05:26Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022
dc.identifier.citationŞahan, Hasan Faruk. Öğretmenlerin ve çocukların fen öğrenmeye yönelik motivasyonel inançlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/12664
dc.descriptionBalıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının fen öğrenmeye yönelik Kendine Güven ve Hoşlanmalarıyla öğretmenlerin çocukların fene olan İlgi ve Destek ihtiyaçlarına yönelik değerlendirmelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra, çocukların cinsiyetinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonel inançları ile ilişkisi de incelenmiştir. Çalışma kapsamında Elisa Oppermann, Martin Bruner, Jacquelynne S. Eccles, Yvonne Andres tarafından geliştirilen “Young Children’s Science Motivation Scale (Y-CSMS)” ve Helen Patrick ile Panayota Mantzicopoulos tarafından geliştirilen “Teacher Ratings Scale of Children’s Motivation for Science (TRMS)” orijinal ismine sahip olan ölçekler Türkçeye uyarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir iline ve Bigadiç ilçesine bağlı resmi bağımsız anaokullarında ve ilkokul bünyesindeki anasınıflarında eğitim gören 60-72 aylık çocuklar ve çocukların öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmaya toplam 176 çocuk ve 18 öğretmen katılmıştır. Çalışmada ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulguları Türkçeye ilk defa uyarlanan Okul Öncesi Çocukların Fen Motivasyonunu Öğretmen Derecelendirme Ölçeği (TRMS) ve yine bu çalışma kapsamında Türkçeye uyarlanan Okul Öncesi Çocuklarda Fen Motivasyonu (Y-CSMS) ölçeklerinin psikometrik özelliklerinin ölçeklerin orijinal formları ile uyumlu olduğunu ve Türkçe konuşan 60-72 aylık çocukların fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını gözlemlemede uygulanabileceğini göstermiştir. Okul Öncesi Çocuklarda Fen Motivasyonu Ölçeği (Y-CSMS) ve Okul Öncesi Çocukların Fen Motivasyonunu Öğretmen Derecelendirme Ölçeği’nden (TRMS) alınan verilerden elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin gözünden çocukların fen motivasyonları ile çocukların belirttiği fen motivasyonlarının büyük ölçüde birbirleriyle örtüşmediği görülmüştür. Sadece, çocuk ve öğretmen görüşleri arasında Hoşlanma ve Destek alt ölçekleri açısından istatistiksel olarak anlamlı negatif yönde düşük bir ilişki olduğu bulunmuştur. Erkek çocuklarının Kendine Güven alt ölçeğinden kız çocuklarına göre daha yüksek puan alma eğiliminde olduğu bulunmuş ve cinsiyetin çocukların fen öğrenme yönelik motivasyonları ile ilişkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to examine and compare preschool children's Self-confidence and Enjoyment for learning science and teachers' assessments of children's Interest in Learning Science and Need for Support for Learning Science. In addition, the relationship between children's gender and their motivational beliefs about learning science was also examined. The study group consists of children aged between 60-72 months, who were enrolled in official independent kindergartens and preprimary classes within primary schools in Balıkesir province and Bigadiç district, and their teachers. A total of 176 children and 18 teachers participated in the study. A correlational research method was used in the study. Research findings showed that the psychometric properties of the Teacher Ratings Scale of Children’s Motivation for Science (TRMS) scales and the Young Children’s Science Motivation (Y-CSMS) scales adapted to Turkish within the scope of this study were compatible with the original forms of the scales and the scales can be used to assess Turkish speaking children’s motivation to learn science. The results demonstrated that to a large extent there was no congruence between teachers’ and children’s views regarding motivation to learn science. Only, it was found that there was a statistically significant negative low correlation between the views of children and teachers in terms of Enjoyment and Need for Support subscales. It was found that boys tend to score higher on the Self-Confidence subscale than girls did. It was concluded that gender is not related to children's motivation for learning science.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBalıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOkul Öncesi Eğitimen_US
dc.subjectMotivasyonel İnançen_US
dc.subjectFen Eğitimien_US
dc.subjectÖlçek Uyarlamaen_US
dc.subjectPreschool Educationen_US
dc.subjectMotivational Beliefen_US
dc.subjectScience Educationen_US
dc.subjectScale Adaptationen_US
dc.titleÖğretmenlerin ve çocukların fen öğrenmeye yönelik motivasyonel inançlarının karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of teachers’ and children’s beliefs about learning scienceen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster