Yenilik arayışı, heyecan arayışı, risk algısı ve tereddüdün karar verme tarzına etkisi
Abstract
Seyahat kararı verirken hangi faktörlerden etkileniriz? Yoksa Kişilik, psikolojik, bilişsel ya da duyusal özelliklerimiz karar verme tarzımızı etkiler mi? gibi sorular hala tam
olarak cevaplandırılamamıştır. Çünkü bireyler seyahat kararı verirken birçok güdüleyici
faktörlerden etkilenmektedir. Çevre ve toplum yapısının değişmesi, hastalıkların artması, şehir merkezlerinde yaşama, yaşadığı atmosferden farklı ve alışılmamış deneyimlerin
elde edilmesi gibi faktörler bu durumu destekler niteliktedir. Örneğin Covid-19 salgını
sebebiyle turizm hareketlerinin değişiklik gösterdiği şu günlerde, bireysel seyahatlerin
ve doğayla bütünleşik tatillerin ön planda olduğu bilgisi bu soruların cevabına güzel
bir örnek olabilir. Buradan hareketle kamp yapan bireylerin karar verme tarzları farklı
bir bakış açısıyla ele alınmış ve yenilik arayışı, heyecan arayışı, risk algısı ve tereddüt
değişkenleri üzerinden incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılan araştırmada örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme
yöntemi tercih edilmiştir. Kuzey Ege Bölgesi’nde kamp yapmakta olan 769 bireye yüz
yüze anket uygulanmıştır. Toplanan veriler farklı istatistik programlarıyla analiz edilmiştir. Buna göre heyecan arayışının risk algısı üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır.
Karar verme tarzı üzerinde etkisi boyular bazında düşünüldüğünde farklı etkiler tespit
edilmiştir. Yenilik arayışının risk algısı üzerinde negatif, karar verme tarzı üzerinde ise
pozitif bir etkisinin olduğu gözlenmiştir. Risk algısının tereddüdü pozitif yönde etkilediği, karar verme tarzını ise boyutlarına göre hem negatif hem de pozitif yönde etkilediği
sonucu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte tereddüt karar verme tarzı boyutlarında farklı
etkiler tespit edilmiştir. Questions such as “What factors play a role in our decision to travel?”, “Or do our
personality, psychological, cognitive, or sensorial characteristics influence the way we
make decisions?” are still not fully answered. This is because individuals are influenced
by many motivating factors when making travel decisions. Factors such as the change of
environment and social structure, the increase of diseases, living in urban centers, gaining
different and unusual experiences in the environment in which they live to support this
situation. A good example of answering these questions is the information that individual
travel and holidays in harmony with nature are in the foreground these days when tourism
movements are changing due to the Covid-19 pandemic. From this point of view, the
decision-making styles of campers were considered from a different perspective and
an attempt was made to examine the variables of novelty- seeking, excitement-seeking,
risk perception, and hesitancy. Relational scanning model, one of the general scanning
models, was used in the study, and convenience sampling method was preferred among
the sampling methods. As part of the research, a face-to-face questionnaire was applied
to 769 people camping in the Northern Aegean region. The collected data were analyzed
using various statistical programs. Accordingly, no significant effect of excitement-seeking
on risk perception was found diffrent effects on decision-making style were detected.
Novelty-seeking was observed to have a negative effect on risk perception and a positive
effect on decision-making style. Risk perception was found to have a positive effect on
hesitancy and both negative and positive effects on decision-making style. However,
hesitancy was found to have diffrent effects on decision-making style.