Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.date.accessioned2022-12-15T10:32:30Z
dc.date.available2022-12-15T10:32:30Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn2147-088X
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.20304/humanitas.884464
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/12738
dc.description.abstractBu makalede, Spinoza felsefesinin merkezinde bir sosyolojik tahayyülün yattığını göstermeye çalışmakta ve Spinoza’nın sosyolojik teori ile çeşitli ilişkilerini irdelemekteyim. Etika’nın sosyolojik tahayyülü, bireysel/psikolojik sıkıntıların çözümüne ancak toplumsal alanda ve kolektif bir çabayla ulaşılabileceği fikrinde tezahür eder. Bireylerin kederli tutkuları yenmelerine vesile olan “upuygun fikirler” ya da “ortak mefhumlar”, sosyal ilişkiler içerisinde oluşturulabilir. Tahayyül gücü, bu tür ilişkilerin kurulmasında temel bir rol oynar. Etika’nın sosyolojik tahayyülüne göre, sosyal ilişkiler, bileşen parçalarına, yani bireylere indirgenemeyen “beliriveren vasıflar” yaratır; bu açıdan, Spinoza günümüzde gelişmekte olan ilişkisel sosyoloji perspektifine de felsefi bir dayanak sağlamaktadır. Bu çerçevede Eski Yunancada “philia” ilişkileri adı verilen dostluk ilişkilerinin, Spinoza’daki beliriveren ilişkilerin toplumsal modeli olabileceğini ileri sürmekteyim. Son olarak, Althusser ve Bourdieu’nün çalışmaları bağlamında, bedenselliğin sosyolojiye girişinde de Spinoza’nın kayda değer bir etkisi olduğunu ortaya koymaya çalışmaktayım.en_US
dc.description.abstractHere I examine various relationships between sociological theory and Spinoza and try to show that at the center of Spinoza’s philosophy lies a sociological imagination. The sociological imagination of the Ethics is manifested in the idea that the solution of individual/psychological trouble can be achieved in the social field and through a collective effort. “Adequate ideas” or “common notions” that enable individuals to overcome sorrowful passions can be constructed within social relationships. According to the sociological imagination of the Ethics, social relations create “emergent properties” that cannot be reduced to their constituent parts, namely individuals; in this respect, Spinoza also provides a philosophical basis for the relational sociology. I suggest relations of friendship as a possible model for this kind of emergent relationships. Finally, through the works of Althusser and Bourdieu, I try to reveal that Spinoza also has a significant influence in the introduction of body to social thought.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherNamık Kemal Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanlığıen_US
dc.relation.isversionof10.20304/humanitas.884464en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDuygularen_US
dc.subjectSosyolojik Tahayyülen_US
dc.subjectBeden Sosyolojisien_US
dc.subjectDostluken_US
dc.subjectİlişkiselciliken_US
dc.subjectEmotionsen_US
dc.subjectSociological Imaginationen_US
dc.subjectSociology of Bodyen_US
dc.subjectFriendshipen_US
dc.subjectRelationalismen_US
dc.titleEtika’nın sosyolojik tahayyülü ve Spinoza’nın sosyolojiye etkileri üzerineen_US
dc.title.alternativeOn the sociological imagination of the ethics and Spinoza’s influences in sociologyen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalHumanitas - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisien_US
dc.contributor.departmentKüçük, Ömeren_US
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.issue18en_US
dc.identifier.startpage184en_US
dc.identifier.endpage207en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster