dc.contributor.advisor | Gültekin, Selcen | |
dc.contributor.author | Öğdem, Hakan | |
dc.date.accessioned | 2023-02-21T06:56:44Z | |
dc.date.available | 2023-02-21T06:56:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.citation | Öğdem, Hakan. 9.sınıf matematik ders kitaplarındaki değerlendirme soruları ile TYT matematik testi sorularının SOLO Taksonomisi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/12859 | |
dc.description | Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı 2018 yılı itibariyle değişen üniversite sınavında karşımıza çıkan beceri temelli sorular ile 9.sınıflarda kullanılan ders kitaplarındaki değerlendirme sorularının SOLO taksonomisi düzeylerine göre incelemektir. Araştırmanın veri kaynağını 2021-2022 eğitim öğretim yılında okutulan MEB Devlet Kitapları matematik ders kitabı 262 değerlendirme sorusu, Pasifik Yayınları ders kitabında yer alan 141 değerlendirme sorusu ile 2020 yılında üniversite sınavının TYT oturumunda çıkmış 9.sınıf konuları ile ilişkili 28 soru, 2021 yılında üniversite sınavının TYT oturumda çıkmış 9.sınıf konuları ile ilişkili 29 soru oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı, durum çalışması deseni yöntem olarak da doküman analizi kullanılmıştır. Ders kitaplarındaki değerlendirme soruları ile TYT matematik soruları araştırmacı ve iki uzman tarafından sınıflandırılmıştır. Araştırmacı ve birinci uzman sorular üzerinde sınıflandırmalarını yaptıktan sonra oluşan görüş farklılıklarını bir araya gelerek tartışmışlardır. Soruların analizi üzerine görüş birliği oluştuktan sonra rastgele seçilen 10 soru ikinci uzman tarafından analiz edilerek sınıflandırılmıştır. Bulgular tablolar yardımıyla sunulmuştur. Birinci ders kitabındaki değerlendirme sorularının SOLO taksonomisi düzeylerine göre incelemesinde sorular çoktan aza doğru çok yönlü yapı, ilişkisel yapı, tek yönlü yapı ve soyutlanmış yapı düzeyindeyken, ikinci ders kitabındaki değerlendirme sorularının SOLO taksonomisi düzeylerine göre incelemesinde sorular azdan çoğa doğru soyutlanmış yapı, ilişkisel yapı, tek yönlü ve çok yönlü yapı düzeyinde olduğu görülmektedir. 2020 yılında çıkmış TYT matematik sorularının SOLO taksonomisi düzeylerine göre incelemesinde soruların azdan çoğa doğru tek yönlü, soyutlanmış yapı, çok yönlü yapı ve ilişkisel yapı düzeyindeyken 2021 yılında çıkmış TYT matematik sorularının SOLO taksonomisi düzeylerine göre incelemesinde tek yönlü yapı ile soyutlanmış yapının eşit olduğu, soruların çoktan aza doğru ilişkisel yapı, çok yönlü yapı ve soyutlanmış yapı, tek yönlü yapı düzeyinde olduğu görülmüştür. Sonuç olarak 9. Sınıflarda okutulan ders kitaplarının ve 2020 yılı ve 2021 yılı üniversite sınav sorularının paralellik gösterdiği fakat kitaplar ile üniversite soruları arasında paralellik olmadığı görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında mevcut ders kitaplarının düzenlenerek değerlendirme sorularında hem ilişkisel yapı hem de soyutlanmış yapı düzeyinde soru sayısının artırılması önerilmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the skill-based questions in the university exam, which has changed as of 2018, and the evaluation questions in the 9th grade textbooks according to the SOLO taxonomy levels. The data source of the research consists of 262 evaluation questions in the MEB State Books mathematics textbook taught in the 2021-2022 academic year, 141 evaluation questions in the Pacific Publications textbook, and 28 questions related to the 9th grade topics that came out in the TYT session of the university exam in 2020. TYT consists of 29 questions related to 9th grade topics that came out in the session. Qualitative research approach, case study design and document analysis as a method were used in the study. The evaluation questions in the textbooks and the TYT mathematics questions were classified by the researcher and two experts. After the researcher and the first expert made their classification on the questions, they came together and discussed the differences of opinion. After the consensus was formed on the analysis of the questions, 10 randomly selected questions were analyzed and classified by the second expert. The findings are presented with the help of tables. In the analysis of the evaluation questions in the first textbook according to the SOLO taxonomy levels, the questions are at the level of multi-dimensional structure, relational structure, one-way structure and abstracted structure from the most to the least, while in the analysis of the evaluation questions in the second textbook according to the SOLO taxonomy levels, the questions are abstracted structure, relational structure, single-sided structure from least to most. It is seen that it is at the level of multi-directional and multi-directional structure. In the analysis of TYT mathematics questions published in 2020 according to the SOLO taxonomy levels, while the questions were at the level of one-way, abstracted structure, multi-dimensional structure and relational structure from the least to most, in the analysis of the TYT mathematics questions published in 2021 according to the SOLO taxonomy levels, the unidirectional structure and the abstracted structure were equal. It has been seen that the relational structure towards the least, the multi-directional structure and the abstracted structure are at the level of one-way structure. As a result, it has been seen that the textbooks taught in the 9th grades and the university exam questions of 2020 and 2021 show parallelism, but there is no parallelism between the books and the university questions. In the light of these results, it is suggested to increase the number of questions at both the relational structure and abstract structure level in the evaluation questions by arranging the existing textbooks. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | SOLO Taksonomisi | en_US |
dc.subject | Beceri Temelli Sorular | en_US |
dc.subject | Matematik Ders Kitabı | en_US |
dc.subject | Değerlendirme Soruları | en_US |
dc.subject | SOLO Taxonomy | en_US |
dc.subject | Skill-Based Questions | en_US |
dc.subject | Maths Textbook | en_US |
dc.subject | Evaluation Questions | en_US |
dc.title | 9.sınıf matematik ders kitaplarındaki değerlendirme soruları ile TYT matematik testi sorularının SOLO Taksonomisi açısından incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Investigation of evaluation questions in the 9th grade mathematics textbooks and the TYT mathematics test questions in terms of SOLO Taxonomy | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |