Maker modeli ile hazırlanan farklılaştırılmış geometri etkinlikleri ve özel yetenekli öğrenciler
Künye
İnan, Elvan. Maker modeli ile hazırlanan farklılaştırılmış geometri etkinlikleri ve özel yetenekli öğrenciler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023.Özet
Araştırmanın amacı, Maker Modeli temel alınarak farklılaştırılmış geometri öğretiminin özel yetenekli öğrencilerde; geometriye yönelik tutum, problem çözme becerilerine yönelik algı, yaratıcı düşünme becerileri ve eleştirel düşünmeye yönelik eğilimleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma deneysel desende bir karma yöntem araştırmasıdır. Araştırmanın nicel yöntemi kapsamında ön-son test tek gruplu yarı deneysel desen, nitel yöntem kapsamında durum çalışması deseni temel alınmıştır. Nicel verilerin analizinde t testi ve betimsel istatistikler, nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma
2021-2022 eğitim öğretim yarıyılında Güney Marmara Bölgesi‟nde bulunan bir Bilim ve Sanat Merkezi, 8. sınıf düzeyinde Özel Yetenekleri Geliştirme programında öğrenim gören 30 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada, üçgenin yardımcı elemanları ve özel merkez noktaları kazanımları temel alınarak farklılaştırılmış ders planları oluşturulmuş ve çalışma grubuna 20 ders saati olarak uygulanmıştır. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak “Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği”, “Üstün Yetenekli
Öğrencileri Ġçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği”, “Ne Kadar Yaratıcısınız? Yaratıcılık Ölçeği”, “UF/EMI Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği”, “Grup Değerlendirme Formu” ve “Final Ürünü Dereceli Puanlama Anahtarı” kullanılmıştır. Farklılaştırılmış geometri öğretimine dair öğrencilerin görüşlerini belirlemek amacı ile “Öğrenci Günlükleri” ve “Yarı yapılandırılmış Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır.
Geliştirilen farklılaştırılmış geometri öğretimi öğrencilerin; geometriye yönelik tutum, problem çözme becerilerine yönelik algı, eleştirel düşünmeye ilişkin eğilim ve yaratıcı düşünme düzeylerini anlamlı düzeyde arttırdığı ve grup içi etkileşimleri üzerinde olumlu etki oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrenciler öğretim içeriğini ilgi çekici, sürecin üst düzey düşünmeyi desteklediği, ürün çalışmalarının yaratıcı düşünme için etkili olduğu ve öğrenci merkezli öğrenme ortamının kalıcı öğrenmeyi sağladığı yönünde görüş bildirmişlerdir. The aim of this study is to examine the effects of differentiated geometry teaching using the Maker Model on students with special abilities. It focuses on their attitudes towards geometry, problem-solving skills, creative thinking, and tendencies towards critical thinking. This mixed-method research follows an experimental design. Quantitative analysis utilized a pre-post-test with a single-group semi-experimental design, while qualitative analysis employed a case study design. The quantitative data were analyzed
using t-tests and descriptive statistics, while qualitative data underwent content analysis. The study took place during the 2021-2022 academic year, involving 30 eighth-grade students from a Science and Art Center in the Southern Marmara Region. The study group was selected using criterion sampling from purposeful sampling methods. Differentiated lesson plans were developed for the study, focusing on auxiliary elements of the triangle and special center points, which were implemented over 20 sessions. Various assessment tools were employed, including attitude scales, perception scales, and thinking tendency scales. Additionally, group evaluation forms, final product grading keys, student diaries,
and semi-structured student interviews were used to gather students' opinions on differentiated geometry teaching. The findings revealed significant increases in students' attitudes towards geometry, perception of problem-solving skills, tendency towards critical thinking, and creative thinking levels. The differentiated approach also positively impacted student interactions within the group. Students expressed engagement with the teaching content, highlighted high-level thinking support during the process, and found the product work effective for enhancing creative thinking. They also appreciated the student-centered
learning environment, which facilitated lasting learning experiences.