İlkokul öğretmenlerinin öğrenme öğretme sürecinde düşünmeyi öğretmeye yönelik yaptıkları etkinlikler ve düşünmeyi öğretmeye yönelik özyeterlik algısı arasındaki ilişki
Künye
Kurtoğlu, Canan. İlkokul öğretmenlerinin öğrenme öğretme sürecinde düşünmeyi öğretmeye yönelik yaptıkları etkinlikler ve düşünmeyi öğretmeye yönelik özyeterlik algısı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023.Özet
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğretmenlerinin öğrenme öğretme sürecinde düşünmeyi öğretmeye yönelik yaptıkları etkinlikler ve düşünmeyi öğretmeye yönelik
özyeterlik algısı arasındaki ilişkileri incelemektir. Genel tarama modellerinden tekil
tarama modeli, ilişkisel tarama modeli ve nedensel karşılaştırma deseni kullanılan
araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında Balıkesir il merkezi, ilçe
ve kırsal mahallerinde görev yapan 407 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama araçları olarak Dilekli ve Tezci’nin (2015a, 2015b)
geliştirmiş oldukları “Öğretmenlerin Düşünme Becerilerinin Öğretimine Yönelik Sınıf
İçi Uygulamalar Ölçeği (DBÖ)” ile yine Dilekli ve Tezci’nin (2015b) geliştirmiş
oldukları “Öğretmenlerin Düşünme Becerisi Öğretimine Yönelik Özyeterlik Algısı
Ölçeği (DBÖA)” kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın verilerinin analizinde Bağımsız
Gruplar t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Kruskal Wallis H Testi ve
Kolerasyon analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programından
yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre mesleki kıdemi 21 yıl ve üstü öğretmenlerin derslerinde düşünme becerisi öğretimine yönelik daha fazla etkinliğe yer verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyeti açısından düşünme becerilerinin öğretimine yönelik yaptıkları etkinliklerde farklılık bulunurken diğer demografik özellikler bakımından anlamlı farklılaşma gözlenmemiştir. İlkokul öğretmenlerinin düşünme becerilerinin öğretiminde özyeterlik algılarının düzeyinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ilkokul öğretmenlerinin düşünme becerisi öğretimine yönelik yaptıkları etkinlikler ile öğretmenlerin mesleki özyeterlik algıları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. The purpose of this research is to examine the relationships between primary school
teachers' activities to teach thinking in the learning-teaching process and self-efficacy
perceptions for teaching thinking. The sample of the study, which used single scanning model, relational scanning model and causal comparison design from general scanning models, consists of 407 primary school teachers working in Balıkesir city center, district and neighborhoods in the 2021-2022 academic year. As the data collection tool in the research, "The In-Class Practices Scale for Teaching Thinking Skills of Teachers (DBÖ)" developed by Dilekli and Tezci (2015a) and "The Self-Efficacy Perception Scale for Teaching Thinking Skills of Teachers (DBÖA)" developed by Dilekli and Tezci (2015b). used. Independent Groups t-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Kruskal Wallis H-Test and Correlation analysis were used in the analysis of the data of the study. SPSS package program was used in the analysis of the data.According to the findings of the research, it was concluded that teachers with 21 years of professional seniority and above included more activities for teaching thinking skills in their lessons. While there was a significant difference between the activities of the teachers for teaching thinking skills and their gender, no significant difference was observed in terms of other demographic characteristics. It has been determined that the level of self-efficacy perceptions of primary school teachers in teaching thinking skills is high. In addition, a positive and moderately significant relationship was found between the activities of primary school teachers for teaching thinking skills and their professional self-efficacy perceptions.