dc.contributor.author | Sayın, Esma | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T06:48:52Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T06:48:52Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.issn | 1303-3670 / 2564-6427 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.30627/cuilah.1168171 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/13839 | |
dc.description.abstract | Bütün inanç ve felsefî sistemler boyunca hayatına anlam yükleme çabası devam eden insan, ruh ve madde arasındaki
ilişkiyi kavramaya çalışmıştır. İnsanın sadece kendisiyle ilgili değil; aynı zamanda çevresi ve aşkın varlık olarak
isimlendirdiği Allah Teâlâ’ya ilişkin yaklaşımı tarihin akışı içerisinde değişim göstermiştir. İnsanın bu anlam arayışı
hususunda tasavvufî düşünce sistemi, ona çok tatmin olacağı cevaplar sunmuştur. İnsanın bu anlam arayışında
tasavvuf, bütüncül bir bakış açısı ortaya koyar. Bu nedenle tasavvuf, aşkın ve bütünlüğün felsefesidir. Tasavvufun
insan psikolojisine, ruhsal arınmaya, kalbin durumlarına ve insanın anlam arayışına dair hâkim yaklaşım tarzı,
modern dönemin düşünce akımlarına karşı önemli etkilerde bulunmuştur. Genelde modern bilim, özelde ise
psikolojinin bugün bulunduğu noktaya gelmesinde, ‘ruh-beden’ ve ‘insan-aşkın varlık’ ilişkisine yapılan atıfların önemi
büyüktür. Dolayısıyla günümüzde psikoloji alanındaki güncel akımları anlamlandırmak, modernizmin dayattığı
düşünce akımlarını tanımak ve alanın geleceğine ilişkin çıkarımlarda bulunmak için tasavvufî düşünce anlayışını
anlamak gereklidir. Bu bağlamda tasavvufî düşünce; ruh, beden, kalp ve akıl bütünlüğünü öngörerek evrensel
gerçeklikten kopmaksızın kendine has bir düşünce sistemi ortaya koyar. Modernlik ve modernliğin sıkıntılarına dair
çok önemli bir literatürün olduğu bilinmektedir. Literatürün en bilindik örneklerine bakıldığında, modernliğin
sıkıntıları konusunda, ‘bireycilik’, ‘araçsal akıl’, ‘siyasal düzlem’, ‘tüketim toplumu’, ‘sinirsel (neural) hastalıklar’ gibi
konuların ön plana çıktığı görülmektedir. Buna karşılık tasavvufî düşünce; zühd ve uzlet, kanaat ve şükür, âriflik ve
irfan, tevhit ve kulluk, isâr ve fedakârlık anlayışıyla modern dönemin düşünce sistemlerinin kaoslarına karşı çözüm
üretmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | Man, who has constantly tried to attach meaning to his life through faith and philosophical systems, has tried to grasp
the relationship between spirit and matter throughout history. Man's approach not only to himself, but also to his
environment and to Allah, whom he calls the transcendent being, has changed in the course of history. With regards to
this search of meaning, Sufi thinking system has offered answers to man that can make him highly satisfied. In this
search of meaning, Sufism offers a holistic perspective. Therefore, Sufism is the philosophy of love and integrity.
Sufism’s dominant approach to human psychology, spiritual purification, the states of the heart and the search for
meaning of man had significant effects on the thinking trends of the modern era. References made to the relationship
between soul-body and human-transcendent being are of great importance to bring modern science in general and
psychology in particular to where it is today. Therefore, it is a necessity to understand the Sufi way of thinking to
make sense of current trends in psychology today, to recognize the currents of thought imposed by modernism, and to
make inferences about the future of the field. In this sense, Sufi way of thinking anticipates soul, body and heart unity
and offers a unique way of thinking without distancing itself from universal reality. It is known that there is an
immense literature on modernism and the issues brought along by modernism. A review of the problems of
modernity within the scope of the most familiar examples of the literature indicates that issues such as individualism,
instrumental reason, political plane, consumption society, neural diseases come to the fore. Sufism, on the other hand,
has produced solutions against the chaos of the thought systems of the modern era through zuhd (ascetism), qana'at
(gratitude), wisdom, tawhid and servitude and sacrifice. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.30627/cuilah.1168171 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Tasavvuf | en_US |
dc.subject | Zühd | en_US |
dc.subject | Kanaat | en_US |
dc.subject | İrfan | en_US |
dc.subject | Kulluk | en_US |
dc.subject | Sufism | en_US |
dc.subject | Zuhd (Ascetism) | en_US |
dc.subject | Qana'at (Gratitude) | en_US |
dc.subject | Wisdom | en_US |
dc.subject | Servitude | en_US |
dc.title | Tasavvufî düşüncenin modernizmin ürettiği psiko sosyal düşünce akımlarına karşı alternatif anlayış tarzları-ı | en_US |
dc.title.alternative | Alternative approaches offered by sufism to counter psycho-social thoughts generated by modernism-ı | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | İlahiyat Fakültesi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-9420-700X | en_US |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 308 | en_US |
dc.identifier.endpage | 324 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |