İkincil konut sahiplerinin yiyecek tercihleri*
Abstract
Turizmde yiyecek tercihi konusundaki araştırmaların azlığı göz önüne alındığında, bu çalışma, gözlem ve bireysel görüşmeler yoluyla katılımcıların ikincil konut yaşantılarında yemek tercihlerini derinlemesine anlamaya yönelik ilk girişimdir. Bu çalışmanın amacı; ikincil konut sahiplerinin gastronomik kişilik özelliklerinin, yiyecek tercihlerinin, bu tercihler altında yatan sebeplerin ve yiyecek tercihlerinde aile etkisinin rolünün belirlenmesidir. Balıkesir’in Erdek ilçesinde yaşayan 10 ikincil konut sahibi araştırma örneklemini oluşturmaktadır. Çalışma nitel araştırma paradigmasına dayanmaktadır. Alanyazın taraması sonucunda yarıyapılandırılmış mülakat soru formu hazırlanmıştır. Veriler katılımcılardan yüz yüze derinlemesine görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilere, MAXQDA programı aracılığıyla içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunluğunun deniz mahsullerini, zeytinyağlı sebzeleri ve beyaz-kırmızı etleri tercih ettikleri, bu tercihlerinde özellikle sağlık, tazelik ve lezzet faktörünün etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca erkek katılımcıların hepsinde neofobik gastronomik kişilik özelliklerine, kadın katılımcıların da bazılarında neofilik gastronomik kişilik özelliklerine rastlanmıştır. Bu çalışma Erdek’e özgü yerel yiyecek ve içecekleri ortaya çıkararak, ilçenin pazarlanmasında turizm politika yapıcılarına ipuçları sunmaktadır. Given the scarcity of research on food preferences in tourism, this study is the first attempt to deeply understand the food preferences
of the participants in their secondary home life through observations and individual interviews. The aim of this study is; It is the
determination of the gastronomic personality traits of the second house owners, their food preferences the underlying reasons
for these preferences and the role of family influence in their food choices. As a sample, 10 secondary house owners living in
Erdek district of Balıkesir were selected. The study is based on the qualitative research paradigm. A semi-structured interview
questionnaire was prepared as a result of the literature review. Data were collected from the participants with face to face in-depth
interview technique. Content analysis was employed to the data through the MAXQDA program. As a result of the research, it was
found that the majority of the participants preferred seafood, vegetables with olive oil and white-red meat, especially the health,
freshness and taste factors were effective in these preferences. In addition, there was neophobic gastronomic personality in all male
participants, and neophilic gastronomic personality in some of the female participants. This study reveals local foods and beverages
specific to Erdek and provides clues to tourism policy makers in the marketing of Erdek.
Volume
8Issue
1URI
https://doi.org/https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1210962
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14490