Öğretmenlerin eğitim felsefesi ve hayat boyu öğrenme eğilimlerinin öğretim programına bağlılık düzeylerine etkisi
Citation
Korucu, Merve. Öğretmenlerin eğitim felsefesi ve hayat boyu öğrenme eğilimlerinin öğretim programına bağlılık düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, hem ilkokul hem de ortaokulda görevli olan öğretmenlerin eğitim felsefesi ve hayat boyu öğrenme eğilimlerinin öğretim programına bağlılık düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmaya, 2021 – 2022 eğitim ve öğretim yılında Balıkesir ili merkez Karesi ve Altıeylül ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet okullarında görev yapan 281 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veriler nicel araştırma yöntemleri arasında yer alan tarama modeline uygun biçimde toplanmıştır. Araştırmada veriler Uyangör vd.'nin (2016) geliştirdiği "Eğitim Felsefelerine Yönelik Eğilimleri Belirleme Ölçeği"; Diker Coşkun'un (2009) geliştirdiği "Hayat (Yaşam) Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği" ve Burul'un (2018) geliştirdiği "Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği" aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Betimsel istatistikler, Çift Yönlü MANOVA, Korelasyon Analizi ve Aşamalı Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ilk olarak, öğretmenlerin genel olarak daha çok çağdaş eğitim felsefesi eğiliminde oldukları saptanmıştır. Bunun yanında orta düzeyde hayat boyu öğrenme eğilimlerinin ve yüksek düzeyde öğretim programına bağlılık düzeylerinin olduğu görülmüştür. İkinci olarak öğretmenlerin eğitim felsefesi eğilimlerinin, hayat boyu öğrenmeye yönelik eğilimlerinin ve öğretim programına bağlılık düzeylerinin okul seviyesi/türü, alan ve kıdem değişkenleri bakımından anlamlı şekilde değiştiği tespit edilmişitir. Bu bağlamda, yeni mezun Sosyal Bilimler Alanı'nda görev yapan öğretmenlerin diğer kıdemlere ve alanlara oranla daha fazla çağdaş eğitim felsefesi eğilimlerinin olduğu görülmüştür. İlkokul ve ortaokulda görevli öğretmenlerin de hayat boyu öğrenme eğiliminin çeşitli alt boyutlarında kıdemler açısından anlamlı bir şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Öğretim programına bağlılık düzeyinde ise çeşitli alt boyutlarda yüksek kıdeme sahip öğretmenler lehine sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmada üçüncü olarak, öğretmenlerin eğitim felsefesi eğilimleri, hayat boyu öğrenmeye yönelik eğilimleri ve öğretim programına bağlılık düzeyleri arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Araştırmada son olarak ise, öğretmenlerin eğitim felsefesi ve hayat boyu öğrenme eğilimlerinin öğretim programına bağlılığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The main purpose of this study is to determine the effects of teachers who work in primary and secondary schools educational philosophy and lifelong learning tendencies on their curriculum fidelity levels. Data is collected from 281 teachers who work in Karesi and Altıeylül districts in Balıkesir in the 2021-2022 academic year. The data needed in the research are obtained through 'Educational Philosophy Tendencies Scale' developed by Uyangor et al. (2016); 'Lifelong Learning Tendencies Scale' developed by Diker Coşkun (2009) and 'Curriculum Fidelity Scale' developed by Burul (2018) in accordance with the screening model in quantitive research methods. Descriptive statistics, Two- Way MANOVA, Pearson Correlation Analysis and Stepwise Regression Analysis are used in the analysis of the data. According to results, firstly, it is determined that teachers tend to be more inclined to contemporary education philosophy in general. In addition, it is observed that there are moderate lifelong learning tendencies and high degree of fidelity to the curriculum. For the second finding, it is determined that teachers' educational philosophy tendencies, lifelong learning tendencies and their levels of fidelity to the curriculum made a significant difference in terms of school type, field and occupational seniority variables. In this context, it is determined that newly graduated teachers working in the field of Social Sciences have more contemporary educational philosophy tendencies than other seniority and fields. In addition, it is determined that the lifelong learning tendency of teachers working in primary and secondary schools make a significant different in terms of occupational seniority in various sub-dimensions. At the teachers' curriculum fidelity level results are obtained in favor of teachers with high occupational seniority in various sub-dimensions. A third finding from the study indicated that, there is a low level and meaningful relationship between teachers' educational philosophy tendencies, lifelong learning tendencies and their curriculum fidelity levels. Final finding, it is determined that teachers' educational philosophy and lifelong learning tendencies are significant predictors of their curriculum fidelity levels.