Kültürel kimlik ve özgünlük algısının yerli turistlerin nostaljik deneyimi ve destinasyon sadakatine etkisi: Birgi örneği
Citation
Dumanlı, Şeyma. Kültürel kimlik ve özgünlük algısının yerli turistlerin nostaljik deneyimi ve destinasyon sadakatine etkisi: Birgi örneği. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Turizm, insanların farklı coğrafyalara seyahat etme eğilimleri üzerinde zaman içinde derin değişikliklere neden olan dinamik bir sektördür. Bu evrimsel değişimler, turistlerin beklenti ve taleplerini etkileyerek, seyahat tercihlerinde kültürel unsurların daha fazla ağırlık kazanmasına yol açmıştır. Günümüzde turistlerin, sadece görsel güzelliklere değil, aynı zamanda destinasyonların yerel kültürüne, geleneklerine ve özgün kimliğine olan ilgilerinin arttığı söylenebilir. Kültürel miras, turizm deneyimini zenginleştiren ve destinasyonları benzersiz kılan önemli bir faktördür. Bir destinasyonun kültürel kimliği ve özgünlüğü, turistlerin o destinasyonu seçmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmada Birgi'yi ziyaret eden yerli turistlerin kültürel kimlik ve özgünlük algılarının nostaljik deneyimleri ve destinasyon sadakatleri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Birgi'yi ziyaret eden 526 yerli turiste yüz yüze anket uygulanmış fakat eksik bilgiler içeren ve uç değerlere sahip olan toplamda 24 anket veri setinden çıkarılarak 502 anket üzerinden analizler yapılmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, araştırmanın problemi, amacı, önemi, varsayımları, sınırlılıkları ve tanımları detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Ardından, tezin kuramsal çerçevesi içinde kültürel kimlik, özgünlük algısı, nostaljik deneyim ve destinasyon sadakati konuları incelenmektedir. Üçüncü bölümde, araştırmanın yöntemine dair bilgiler detaylı bir şekilde sunulmaktadır. Dördüncü bölümde ise araştırmanın nicel boyutlarına ait bulgular ve bu bulguların getirdiği yorumlar paylaşılmaktadır. Son bölümde ise elde edilen sonuçlara odaklanılmış ve bu doğrultuda çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda ise kültürel kimliğin nostaljik deneyim üzerinde, özgürlük algısının nostaljik deneyim üzerinde, kültürel kimliğin destinasyon sadakati üzerinde, özgürlük algısının destinasyon sadakati üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir etkisi olduğu görülmektedir. Yerli turistlerin özgünlük algılarının nostaljik deneyim ve destinasyon sadakati üzerinde daha fazla etkili olduğu dikkat çekmektedir. Tourism is a dynamic sector that has undergone significant changes over time, influencing individuals' tendencies to travel to different geographies. These evolutionary changes have impacted tourists' expectations and preferences, leading to a greater emphasis on cultural elements in travel choices. Nowadays, tourists are not only interested in visual beauties but also in the local culture, traditions, and unique identity of destinations. Cultural heritage is a significant factor that enriches the tourism experience and makes destinations unique. The cultural identity and authenticity of a destination play a crucial role in tourists' decision to choose that destination. In this context, this study aims to determine the impact of the cultural identity and authenticity perceptions of domestic tourists visiting Birgi on their nostalgic experiences and destination loyalty. To achieve this goal, face-to-face surveys were conducted with 526 domestic tourists visiting Birgi. However, 24 survey data sets with missing information and extreme values were excluded, resulting in the analysis being performed on 502 surveys. The first section of the study thoroughly discusses the problem, purpose, significance, assumptions, limitations, and definitions of the research. Following that, the theoretical framework of the thesis explores the topics of cultural identity, authenticity perception, nostalgic experience, and destination loyalty. The third section provides detailed information about the research methodology. The fourth section presents the findings of the quantitative dimensions of the research and the interpretations derived from these findings. The final section focuses on the obtained results and suggests various recommendations. The results of the study indicate that cultural identity has a statistically significant and positive effect on nostalgic experiences, and authenticity perception has a statistically significant and positive effect on both nostalgic experiences and destination loyalty. It is noteworthy that the authenticity perceptions of domestic tourists have a greater impact on nostalgic experiences and destination loyalty.