Çocukluk çağı aşılarının uygulanmasına kararsız olan gebelerde motivasyonel görüşme tekniğinin değerlendirilmesi
Citation
Arslan, Azime. Çocukluk çağı aşılarının uygulanmasına kararsız olan gebelerde motivasyonel görüşme tekniğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024.Abstract
Bu çalışma, çocukluk çağı aşıları konusunda kararsızlık yaşayan gebelerde motivasyonel görüşme tekniğinin etkisini değerlendirmek amacı ile yapılmıştır. Araştırma kontrol gruplu müdahale çalışması olup, Temmuz 2022-Şubat 2024 tarihleri arasında Balıkesir Atatürk Şehir Hastanesi’nde yapılmıştır. Çalışmamıza, Atatürk Şehir Hastanesine başvuran en az 28 hafta ve üzeri gebeliği bulunan 408 gebe katılmıştır. Çalışmaya katılan 69 gebe (%16,9) Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği’ne göre kararsız bulunmuştur. Müdahale grubuna (n:25) 28. gebelik haftasından itibaren bir hafta ara ile 4 oturumdan oluşan motivasyonel görüşme tekniği uygulanmıştır. Kontrol grubuna herhangi bir girişimde bulunulmamıştır. Çalışmanın her iki grubuna da doğumdan iki ay sonra ölçek tekrar uygulanmış, bebeklerin aşı olma durumları sorgulanmıştır. Aşı kararsızlığı grup içi karşılaştırmalarda, Wilcoxon signed-rank testi;.gruplar arası karşılaştırmada, Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Müdahale grubunun Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği’nden aldığı puan ortalaması müdahale öncesi 55,16±1,30; müdahale sonrası 21,96±2,66 bulunmuştur. Müdahale grubunun antenatal dönemde
aldığı ölçek puan ortalaması ile müdahale sonrası aldığı ölçek puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubunun Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği’nden aldığı puan ortalaması gebelik döneminde 54,71±1,35; doğum sonrası ikinci ayda 38,43±3,60 bulunmuştur. Doğumdan iki ay sonra aşı kararsızlık puanının 16,28 puan düştüğü Bulunmuştur. İstatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05).Gebeliğin üçüncü trimesterinde yapılan Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği puan ortalamasının; müdahale grubunda, kontrol grubuna göre 0,45 puan daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Müdahale ve kontrol gruplarının doğum öncesi Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği’nden aldıkları puan karşılaştırıldığında, her iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır (p>0,05). Doğum
sonrası ikinci ayda yapılan Çocukluk Çağı Aşıları Hakkında Ebeveynlerin Tutumları Ölçeği karşılaştırıldığında; iki grup arasında istatistiksel olarak anlamlılık tespit edilmiştir (p<0,005). Sonuç olarak; motivasyonel görüşme müdahalesinin aşı kararsızlığını 33,2 puan azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Motivasyonel görüşme tekniği kullanılan müdahale grubunda aşı kararsızlık ölçeği puanı kontrol grubuna göre 16,47 puan daha az bulunmuştur. This study was conducted to assess the effect of the motivational interviewing technique on pregnant women who had vaccine hesitancy about the administration of childhood vaccines. An interventional study design with a control group was employed. The study was conducted at Balıkesir Atatürk City Hospital between July 2022 and February 2024. A total of 408 pregnant women with at least ≥28 weeks of gestation who presented to Atatürk City Hospital participated in our study. Sixty-nine pregnant
women (16.9%) participating in the study were found to have vaccine hesitancy according to the Parents Attitudes About Childhood Vaccines. The motivational interviewing technique was applied four sessions per week from 28. weeks of gestation to the intervention group (n: 25). No intervention was applied to the
control group. The scale was applied two months after birth to intervention group and the control group, the vaccination cases of babies were interrogated. Regarding the intra-group vaccine hesitancy Comparisons, Wilcoxon signed rank test was employed to compare the Parents Attitudes About Childhood Vaccines score distributions of the intervention group and the control group. The ann Whitney U test was utilized to make the inter-group comparisons. The mean score of the intervention group on the Parents Attitudes About Childhood Vaccines was 55.16±1.30 before the intervention and 21.96±2.66
following it. A statistically significant difference was found between the mean scale scores of the intervention group obtained during the antenatal period and following the intervention (p<0.05).
The mean score of the control group on the Parents Attitudes About Childhood Vaccines was 54.71±1.35 during the pregnancy period and 38.43±3.60 in the second month after birth. It was found that the vaccine hesitancy score decreased by 16.28 points two months after birth, which was statistically significant (p<0.05). The mean Parents Attitudes About Childhood Vaccines score in the third trimester of pregnancy was 0.45 points higher in the intervention group than in the control group. When the scores of the intervention and control groups on the Parents Attitudes About Childhood Vaccines obtained in the prenatal period were compared, no statistically significant difference was found between the two groups (p>0.05). The comparison of the Parents Attitudes About Childhood Vaccines scores belonging to the second month after birth showed that there was a statistically significant difference between the two groups (p<0.005). In conclusion, the motivational interviewing intervention reduced vaccine hesitancy by 33.2 points. The Parents Attitudes About Childhood Vaccines score was 16.47 points lower in the intervention group, where the motivational interviewing technique was applied, than in the control group.