Soya yağın metil esterinin dizel motorlarda yakıt olarak kullanımının deneysel olarak araştırılması
Künye
Akdere, Yılmaz. Soya yağı metil esterinin dizel motorlarda yakıt olarak kullanımının deneysel olarak araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Dünya nüfusunun artması, ve hızlı sanayileşme enerjiye duyulan ihtiyacı artırmıştır. Mevcut enerji kaynaklarının sonlu olması yeni ve yenilenebilir kaynakların araştırılmasını zorunlu hale getirmiştir. Dünya genelinde tüketilen petrolün büyük kısmı motorlarda yakıt olarak kullanılmaktadır. Bu kapsamda içten yanmalı motorlarda kullanılabilecek alternatif enerji kaynaklarının araştırılması büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada soya yağı metil esteri (SME)'nin dört zamanlı, dört silindirli, direkt püskürtmeli ve turboşarjlı bir dizel motorunda kullanım imkanı deneysel olarak araştırılmıştır. Dizel yakıtı ve SME deney motorunun orijinal püskürtme avansı (150) de test edilmiş ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Moment ve güç değerlerinde ortalama olarak sırasıyla %2,04-%1,98 düşüş, özgül yakıt tüketimimde %13,07 artış ve duman koyuluğu değerlerin de yaklaşık %50 oranında düşüş tespit edilmiştir. Değişik püskürtme avanslarında SME kullanılarak aynı testler tekrar yapılmış ve dizel yakıtı kullanılarak 150 de yapılan test sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Püskürtmenin öne alınması (180) motor güç ve momentinde artışa, özgül yakıt tüketiminde azalmaya, duman koyuluğu değerlerinde ise artışa sebep olmuştur. Püskürtmenin geciktirilmesi (120) motorun güç ve moment değerinde azalmaya , özgül yakıt tüketimi ve duman koyuluğu değerlerinde artışa sebep olmuştur. Excesslieve increase in the world population and rapid industrialization have augmented the demand for enrgy need. Because the sources of energy are finite, it has became a necessity to look for new and renewable sources. Most of the petroleum oil , searching and alternative energy source is accelerated these days. n Turkey, is consumed as engine fuel throughout the world. There fore it is of great importance search for to newand renewable alternative energy sources in internal combustion engines. In this study the use of soybean oil methyl ester(SME) was tested experimentally in a turbo charged diesel engine which has 4 cycle, 4 cylinder and direct injection. Diesel fuel and soybean methly ester were tested in the experiment engine at 150 injection timing and the results were compared. It was found that there a decrease of 2,04%-1;98% respectively at the engine torgue and power, an increase of 13,07% inthe specific fuel consumption and a decrease of 50% at smoke density volues. By using SME the same tests were conducted again of different injection timing and compared to test results of SME and diesel fuel (150). Early injection (180) caused an increase in engine power and torgue, smoke density and a decrease in spesific fuel consumption. On the other hand, late injection (120) caused a decrease in engine power and torgue, an increase in spesific fuel consumption and smoke density compared to diesel fuel test results.