Güncellenen ortaokul matematik dersi öğretim programına 21. yüzyıl becerileri perspektifi ile bütünsel bir bakış
Citation
Dağdeviren, Meltem Asker. Güncellenen ortaokul matematik dersi öğretim programına 21. yüzyıl becerileri perspektifi ile bütünsel bir bakış. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024.Abstract
Bu araştırma 2024 yılında yayınlanan ortaokul matematik dersi öğretim programını 21. Yüzyıl becerileri bağlamında bütünsel olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma betimsel model ile yapılmıştır. Araştırma; bir nitel araştırma yöntemi olan doküman inceleme yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışmada 2024 ortaokul matematik dersi öğretim programı metni veri olarak kullanılmıştır. Doküman analizi yapılırken, Partnership for 21 Century Skills (P21) beceri sınıflandırılması temel alınarak hazırlanan 21. yüzyıl becerileri kullanılmıştır. Bu beceriler; öğrenme ve yenilik becerileri, bilgi, medya ve teknoloji becerileri ile yaşam ve kariyer becerileri olmak üzere üç ana başlıkta sınıflandırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; programın temalarının hedeflediği alan becerileri ile kavramsal beceriler ve eğilimler, programlar arası bileşenler ve disiplinler arası ve beceriler arası ilişkiler kısmında; en yüksek frekans; eleştirel düşünme ve problem çözme becerisine (88) aittir. Sonrasında sosyal ve kültürlerarası beceriler (50) gelmekte ve üçüncü sırada iletişim ve işbirliği (48) becerilerinin olduğu görülmektedir. Öğretim programında yer alan her bir temaya ait öğrenme çıktıları ve süreç bileşenleri alanında, en yüksek frekanslara sahip eleştirel düşünme ve problem çözme becerisi (73) ile yaratıcı düşünme ve yeniliği uygulama becerilerinde (32) yığılma olduğu ve diğer becerilere çok az yer verildiği görülmektedir. Öğrenme kanıtları(ölçme ve değerlendirme) alanında en çok üretkenlik ve sorumluluk becerisine (21) sonrasında iletişim ve işbirliği becerisine (13) ve bilgi okuryazarlığı becerisine (11) yer verildiği görülmektedir. Öğretme-öğrenme uygulamaları alanında en çok iletişim ve işbirliği becerisine (135) yer verildiği, sonra eleştirel düşünme ve problem çözme becerisine (86) sonrasında da sosyal ve kültürlerarası becerilere (72) yer verildiği görülmüştür. Programın farklılaştırma alanında ise en çok bilgi-iletişim teknolojileri okuryazarlığı becerisine (29) yer verildiği sonrasında üretkenlik ve sorumluluk (28) ve iletişim ve işbirliği (26) becerilerinin fazlaca yer aldığı görülmektedir. 2024 ortaokul matematik dersine ait programın tamamında 21. yüzyıl becerilerinin hepsinin yer aldığı ancak her bir beceriye ait frekansın farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bazılarına çok fazla yer verilirken bazı becerilerin çok az karşımıza çıktığı tespit edilmiştir. Özellikle bilgi, medya, teknoloji becerileri 2024 programında da en az yer verilen beceri alanıdır. This research aims to holistically examine the secondary school mathematics curriculum published in 2024 in the context of 21st Century skills. The study was conducted with a descriptive model. Research; It was conducted using the document review method, which is a qualitative research method. In the study, 2024 secondary school mathematics course curriculum texts were used as data. While document analysis, Partnership 21st century skills prepared based on the for 21 Century Skills (P21) skill classification were used. These skills; It is classified under three main headings: learning and innovation skills, information, media and technology skills, and life and career skills. According to the research results; In the section on the field skills targeted by the program's themes, conceptual skills and tendencies, inter-program components and interdisciplinary and inter-skill relations; highest frequency; It belongs to critical thinking and problem solving skills (88). Social and intercultural skills (50) come second, and communication and cooperation skills (48) come third. In the field of learning outcomes and process components of each theme in the curriculum, it is seen that there is an accumulation of critical thinking and problem solving skills (73) with the highest frequencies and creative thinking and innovation application skills (32) and little space is given to other skills. In the field of learning evidence (measurement and evaluation), it is seen that productivity and responsibility skills (21) are included the most, followed by communication and cooperation skills (13) and information literacy skills (11). It has been observed that in the field of teaching-learning practices, communication and collaboration skills (135) are mostly included, followed by critical thinking and problem-solving skills (86), and then social and intercultural skills (72). In the differentiation area of the program, it is seen that information-communication technology literacy skills (29) are the most included, followed by productivity and responsibility (28) and communication and cooperation (26) skills. It has been determined that all 21st century skills are included in the curriculum of the 2024 secondary school mathematics course, but the frequency of each skill varies. It has been determined that while some skills are given a lot of space, some skills are rarely seen. In particular, information, media and technology skills are the skill areas least included in the 2024 program.