Fen bilgisi öğretmen adaylarının ses konusu ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesi
Künye
Yavuz, Rabia Ukuşer. Fen bilgisi öğretmen adaylarının ses konusu ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
en ve fizik eğitiminde ses konusunun yeri oldukça önemlidir. Eğitimin farklı kademelerinde belirli basamaklar ile bu konunun başlıca kavramları öğrenciye aktarılmaktadır. İlköğretimden lisans düzeyine kadar gelen ses konusunda yer alan kavramlar ile ilgili günümüzde halen öğrencilerde kavram yanılgılarının bulunması sebebi ile, bu konudaki kavram yanılgılarının belirlenmesi ve öğretimin bu çerçevede şekillenmesi oldukça önemlidir. Öğrencilerin ses konusunda yer alan kavramlar ile ilgili düşüncelerin ortaya çıkarılması da uygulanacak öğretim yönteminin belirlenmesi açısından yine oldukça önemlidir. Genel olarak ses konusu ile ilgili ilköğretim, ortaöğretim ve lisans düzeyinde literatürde yapılan çalışmalar incelendiğinde, farklı yöntemler kullanılarak konu içerisindeki kavramların öğrenme durumlarının incelendiği, farklı öğretim yöntemlerinin etkisinin sınandığı, diğer fen/fizik konuları ile ilişkilendirildiği ve kavram yanılgılarının tespit edildiği görülmüşütr. Ancak yapılan çalışmalar belirli gruplar ile sınırlandırılmış ve genel çerçevede dar örneklemler üzerinde çalışılmıştır. Bu sebeple bu araştırmanın amacı, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi fen bilgisi öğretmenliği programında öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının ses konusu hakkında düşüncelerinin belirlenmesi olarak belirlenmiştir. Bu amaçla çalışmada veriler "Ses Kavram Testi" (SKT) olarak adlandırılan ve açık uçlu olarak hazırlanan 7 sorudan oluşan bir veri toplama aracı ile toplanmıştır. Elde edilen sonuçlar göz önüne alındığında öğretmen adaylarının ses konusunun temel kavramları ile ilgili kavramsal düzeyde sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının yaptığı açıklamalardan ses konusundaki temel kavramlar ile ilgili kavram yanılgılarına sahip oldukları da görülmüştür. The place of the subject of sound in science and physics education is very important. The main concepts of this subject are transferred to the student with certain steps at different levels of education. The fact that there are still misconceptions among students about the concepts in the subject of sound from primary school to undergraduate level is very important in terms of determining these misconceptions and shaping the education within this framework. When the studies conducted in the literature on the subject of sound are examined, it is seen that there are studies that test the learning status of concepts related to sound within the subject using different teaching methods. It has also been seen that there are studies that try to determine misconceptions about sound. However, the studies were limited to certain groups and were generally studied with small number of samples. For this reason, the aim of this research is determined as determining the thoughts of science teacher candidates studying in the science teaching program of Balıkesir University Necatibey Faculty of Education about the subject of sound. For this purpose, the data in the study were collected with Sound Concept Test consisting of 7 open-ended questions. When the obtained results are taken into consideration, it is seen that the teacher candidates have conceptual problems regarding the basic concepts of the subject of sound. In addition, it is also seen from the explanations made by the teacher candidates that they have misconceptions regarding the basic concepts of sound.