Kültürlerarası duyarlılık ve etnosentrizm alanındaki tezlerin bibliyometrik analizi
Abstract
Bu araştırmada, küreselleşme ve teknolojik gelişmeler ile birlikte oldukça önem kazanan iki konu “kültürlerarası
duyarlılık” ve onu etkileyen “etnosentrizm” hakkında yazılan lisansüstü tezlerin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Bibliyometrik analiz herhangi bir alan veya bilimsel bilginin kapsam ve yeterliliğinin değerlendirilmesi ve alandaki güncel
araştırma konularının belirlenerek gelecekteki araştırmalara yön vermesi açısından önemlidir. Bu kapsamda
kültürlerarası duyarlılık ve etnosentrizm alanında Türkiye’de yapılmış olan lisansüstü tezler; tür (yüksek lisans/doktora),
yıl, yazım dili, yayımlandıkları enstitü ve anabilim dalı, üniversite, araştırma deseni, veri toplama yöntemi, örneklem
grubu ve konu başlığı açısından ilişkili konu şeklindeki parametreler çerçevesinde değerlendirilmiştir. Yüksek Öğretim
Kurulu Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından onaylanan ve arşivlenen lisansüstü tezlerin genel bir profilini
çıkarmak amacıyla araştırma yöntemi olarak bibliyometrik analiz tekniği kullanılmıştır. Lisansüstü tezler “kültürlerarası
duyarlılık”, “etnikmerkezcilik”, “etnosentrik”, “etnosentrizm” anahtar kelimeleri ile taranmış ve 137 adet teze
ulaşılmıştır. Araştırma evreninin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma sonucunda kültürlerarası duyarlılığın en
fazla empati ve etnosentrizm açısından araştırıldığı, etnosentrizmin ise sıklıkla satın alma niyetiyle ilişkisinin incelendiği
tespit edilmiştir. Ayrıca kültürlerarası duyarlılığın en çok eğitimciler ile öğrencilerde ve etnosentrizm ise en çok
tüketiciler de araştırıldığı belirlenmiştir. The purpose of the study is to examine the postgraduate theses written about "intercultural sensitivity and
ethnocentrism affecting it", which has gained importance with globalization and technological developments.
Bibliometric analysis is substantial in terms of evaluating the extent and adequacy of any field or scientific knowledge.
Besides it specifies contemporary research in the field and leads future investigations. Within this framework
postgraduate theses written in Turkey on intercultural sensitivity and ethnocentrism were formed an estimate of in
relation to various parameters (type, year, writing language, institute and department, university, research design, data
collection method, sample group and subject heading). The bibliometric method of research was used to reveal a
general profile of the postgraduate theses approved and archived by the Higher Education Council Publication
Documentation Department. Postgraduate theses were viewed with the keywords "intercultural sensitivity",
"ethnocentrism", "ethnocentric" and 137 theses were reached. The entire population was comprised in the research.
As a result of the analysis, it is inferred that intercultural sensitivity is mostly explored within the scope of empathy and
ethnocentrism. In addition to this, it is concluded that ethnocentrism is frequently discussed in relation to purchase
intention. Another significant finding of the research is that intercultural sensitivity is investigated in educators and
students in the main, and ethnocentrism is examined in consumers by and large.