Gebeliğin üçüncü trimesterinde olan annelere verilen online emzirme eğitiminin doğum sonrası emzirme başarısına etkisi
Künye
Coşkun, Tuğba Baba. Gebeliğin üçüncü trimesterinde olan annelere verilen online emzirme eğitiminin doğum sonrası emzirme başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024.Özet
Araştırmanın amacı; gebeliğin üçüncü trimesterinde olan annelere verilen online emzirme danışmanlığı eğitiminin doğum sonrası emzirme başarısına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma yarı deneysel tipte olup, Ocak-Nisan 2022 tarihleri arasında online olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 84 gebe oluşturmuştur. Veriler; Tanımlayıcı Veri Formu, Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği
Kısa Formu (Antenatal-Postnatal), LATCH Emzirme Tanılama ve Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Ki-Kare testi, Mann Whitney U Testi, regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi p<0.05 kabul edilmiştir. Çalışmaya katılan müdahale grubundaki gebelerin antenatal emzirme özyeterlilik ölçeği puan ortalaması 59,85±8,63, kontrol
grubundaki gebelerin antenatal emzirme özyeterlilik ölçeği puan ortalaması 58,47±7,71 olarak bulunmuştur. Müdahale ve kontrol gruplarının antenatal emzirme özyeterlilik puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark yoktur (p=0,187). Araştırmaya katılan müdahale grubundaki gebelerin postnatal emzirme özyeterlilik ölçeği puan ortalaması 57,97±12,69, kontrol grubundaki gebelerin postnatal emzirme
özyeterlilik ölçeği puan ortalaması 54,52±9,82 olarak bulunmuştur. Müdahale ve kontrol gruplarının postnatal emzirme özyeterlilik puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark vardır (p=0,026). Araştırmaya katılan müdahale grubundaki gebelerin LATCH Emzirme Tanılama Ölçeği puan ortalaması 13,02±2,48, kontrol grubundaki gebelerin LATCH Emzirme Tanılama Ölçeği puan ortalaması 13,04±2,44 olarak bulunmuştur. Müdahale ve kontrol gruplarının LATCH Emzirme puan arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark yoktur ( p=0,764). Sonuç olarak; online verilen emzirme danışmanlığı eğitiminin annelerin
emzirme öz-yeterlik algısını olumlu etkilendiği tespit edilmiştir. The aims of the study was to examine the effect of web-based breastfeeding counseling training given to mothers in the third trimester of pregnancy on postpartum breastfeeding success.The research is quasi-experimental and was conducted online between January-April 2022. . The sample consisted 84 pregnant
women. Data were collected using the descriptive data form, breastfeeding self efficacy scale short form (antenatalpostnatal) and the LATCH breastfeeding digagnosis and assessment scale. Number, percentages, means, standard deviations, chi-square tests, Mann-Whitney U tests were used to analyze the data. The level of significanse in the study was accepted as (p<005). The mean antenatal breastfeeding self-efficacy scale score of the pregnant women in the intervention group was
59.85±8.63, and the mean antenatal breastfeeding self-efficacy scale score of the pregnant women in the control group was 58.47±7.71. There is no statistically significant difference between the intervention and control groups (p = 0.187). The mean postnatal breastfeeding self-efficacy scale score of the pregnant women in the intervention group was 57.97±12.69, and the mean postnatal breastfeeding self efficacy scale of the pregnant women in the control group was 54.52±9.82. There is no statistically significant difference between the intervention and control groups (p=0,026). The mean LATCH Breastfeeding Diagnostic Scale score of the pregnant women in the intervention group was 13.02±2.48, and the mean LATCH Breastfeeding Diagnostic Scale score of the pregnant women in the control group was 13.04±2.44. There is no statistically significant difference between the intervention and control groups (p=0.764). As a result, it was determined that web-based breastfeeding counseling training positively affected mothers' breastfeeding self sufficiency perception.