Ortaöğretim 9.sınıf matematik öğretiminde proje tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi
Künye
Övez, Mehmet Göktan. Ortaöğretim 9. sınıf matematik öğretiminde proje tabanlı öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007.Özet
Bu araştırma ile, Proje Tabanlı Öğrenme yaklaşımının ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik dersi öğrenme sürecine, öğrenci tutumlarına ve öğrencilerin sürece ilişkin görüşlerine etkisi araştırılmıştır. Çalışma Balıkesir Bigadiç Mesleki ve
Teknik Eğitim Merkezi Müdürlüğünde yürütülmüştür. Çalışmada Proje Tabanlı Öğrenme yaklaşımının öğretim süreci üzerindeki etkisinin ortaya konulabilmesi için nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırma ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen modelinde tasarlanmıştır. Araştırma 70 ortaöğretim 9.sınıf öğrencisi üzerinde uygulanmıştır. Bu öğrencilerin 35’i deney, 35’i kontrol grubunu oluşturmaktadır. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı Matematik dersinde “Rasyonel Sayılar” konusunda bir senaryo çerçevesinde öğrencilerin bir sirk modeli üzerinde güldüren aynalar bölümü inşa etmeleri planlanmış; bu doğrultuda öğrencilere çalışmayla ilgili
mesleki rol dağılımı yapılmıştır. Bu roller çerçevesinde, Matematik, Fizik, Tanıtım ve Yönlendirme dersleri ile bağlantılar kurulmuş ve çalışma bu disiplinlerin işbirliği
içerisinde çalışması şeklinde 6 hafta suresince devam ettirilmiştir. Öğrencilere uygulama öncesi ve sonrası, “Rasyonel Sayılar” konusu ile ilgili başarı testi ön-son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını belirlemek için Matematik Dersi Tutum Ölçeği de uygulanmıştır.
Verilerin analizinde t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Öğrencilerin öğrenme sürecine ilişkin görüşlerine ilişkin veriler ise Yurtluk tarafından geliştirilen görüşme formu ile toplanmıştır. Yapılan deneysel çalışmada, Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına dayalı öğretimin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol
grubu öğrencilerinin 9.sınıf matematik dersinin “Rasyonel Sayılar” konusundaki önson test başarı puanlarının ve matematik dersine yönelik ön-son tutum puanlarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Sonuç olarak kontrol grubu öğrencilerinin başarı düzeyleri ile deney grubu öğrencilerinin başarı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışma sonunda öğrenci tutumlarında bir değişme görülmemiştir. Etkinliklerin yürütülmesi aşamasında karşılaşılan durumlar, planlama aşamasının önemini vurgulamıştır. Hedeflerin ortaya konulması, çalışma takviminin oluşturulması, farklı disiplinlerle bağlantıların kurulması, içerik ve değerlendirme organizasyonunun oluşturulması, planlama aşamasının ne derece öneme sahip
olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin çalışmaya ilişkin görüşleri incelendiğinde, grup çalışmaları ile
gerçekleştirilen matematik öğretiminin öğrenciler için özgüven arttırıcı ve matematik dersini sevdiren bir etkinlik olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca matematik dersini diğer derslerle ilişkilendirerek, öğrencilerin somut materyaller üzerinde yaratıcılıklarını kullanmaları; matematik dersine yönelik
görüşlerinin olumlu yönde değişmesine neden olmuştur. Pek çok öğrenci sıkıcı ve soyut bilgi yükü olarak gördüğü matematiği günlük hayatla ilişkilendirmenin kendileri için olumlu bir deneyim olduğunu belirtmiştir. With this research, the effects of Project Based Learning Approach on the process of teaching mathematics, students' attitudes and students' opinions about the process were investigated. The study performed in Balıkesir Bigadiç Vocatinal and Technical Education School. Qantitative and qulatitative methods were used together to display the effect of Project Based Learning Approach on learning process in the study. The study was planned in experimental design with pre-test post-test. The study was applied on 70 high school students who were in the 9th grades. 35 students of them constitude experimental group, 35 students constitude control group. Project Based Learning Approach in Mathematics course was applied on a circus model, building `Smiling Mirrors' about Rational Numbers subject, in the direction of this, vocational role distribution was done for students about the study. The relations with Mathematics, Physics and Introduction and Direction courses were connected and the study performed in the connection with these disciplines for 6 weeks. Before and after the application, an achievement test about Rational Numbers was applied to students as a pre-test and post-test. Also, Attitude Scale towards Mathematics course was applied to students to determine their attitudes towards Mathematics course. T-test and One-Way ANOVA were used to analyse the data. The data about the students' opinions about the learning process were gathered with the inteview form which was developed by Yurtluk. In the constructed experimental study, the achievement scores which gathered from pre-post tests about `Rational Numbers' in the 9th grade mathematics course and pre-post attitude scores towards mathematics of the experimantal group who applied Project Based Learning and the comtrol group who applied traditional teaching were examined whether they differed or not. Consequently, it is concluded that there is a significant difference between the achievement degree of the control group and the experimental group srudents. Also, at the end of the study no change was seen in the area of students' attitudes. The situations which were seen while constructing emphasized the importance of planning. Putting forward the aims, preparing the schelude, connecting the different discipline, formation of concept and evaluation organization indicated the importance degree of planning stage. When the students' opinion on the project was examined, it is concluded that teaching Mathematics with group works is an activity which helps improving students' self-confidence and raises students' love towards mathematics. Also connection mathematics course with the other courses, using students' own creativity on concrete materials caused to change their opinions about Mathematics courses in a possitive way. A lot of students who thinks Mathematics as a boring and an abstract information load, stated that making connection Mathematichs with daily life was a possitive experience for them.