Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorYıldız, Semahat Banu
dc.contributor.authorKılıç, Sultan Nazmiye
dc.date.accessioned2025-03-21T07:53:37Z
dc.date.available2025-03-21T07:53:37Z
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.issn1303-5134
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/16454
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the undergraduate tourism students' attitudes and behaviours towards the environmentally friendly products. For this purpose, a questionnaire was conducted to undergraduate students at Balıkesir University, Faculty of Tourism in Balıkesir, Turkey. The frequency and percentage analysis were utilized for the interpretation of data on demographic variables. In order to determine the dimension of the students' attitudes and behaviours towards environmentally friendly products, the statements were subjected to factor analysis. Mann-Whitney U-test and Kruskal-Wallis test were used to determine whether the dimensions obtained from factor analysis differ with its demographic characteristics. The regression analysis was conducted to measure the relationship between variables. According to the results of the study, the attitudes and behaviours of undergraduate tourism students towards environmentally friendly products was found to be at positive level. According to the results of the factor analysis for the attitudes and behaviours of the students participating in the study towards environmentally friendly products, four dimensions were yielded: environmental interest and behaviour of environmentally friendly products, environmental awareness, the image of environmentally friendly products and satisfaction including the perception of environment-friendly products. In these dimensions, the significant differences were found in terms of variables for the students' gender, department, willingness for the preference to the department and purchasing environmentally friendly products. As a result of the regression analysis, it was determined that the most important dimensions that affect the behaviour of the students' environmental interest and purchasing the environmentally friendly products are the environmental awareness and eco-friendly product image and satisfaction.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin çevre dostu ürünlere ilişkin tutum ve davranışlarının belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Balıkesir Üniversitesi Turizm Fakültesi (BTİOYO) öğrencilerine anket uygulanmıştır. Demografik değişkenlere ilişkin verilerin yorumlanmasında frekans ve yüzde analizinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin çevre dostu ürünlere ilişkin tutum ve davranışlarının hangi boyutlardan oluştuğunu belirleyebilmek amacı ile ifadeler faktör analizine tabi tutulmuştur. Faktör analizinden elde edilen boyutların demografik özellikleri itibari ile farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacı ile Mann Whitney U-Testi ve Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkileri ölçmek için regresyon analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre turizm öğrencilerinin çevre dostu ürünlere ilişkin tutum ve davranışlarının olumlu düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin çevre dostu ürünlere ilişkin tutum ve davranışlarının faktör analizi sonuçlarına göre çevre ilgisi ve çevre dostu ürün davranışı, çevre duyarlılığı, çevre dostu ürün imajı ve memnuniyet, çevre dostu ürün algısı olmak üzere dört boyut elde edilmiştir. Bu boyutlarda öğrencilerin cinsiyet, okudukları bölüm, okudukları bölümü isteyerek tercih etme, çevre dostu ürün satın alma değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda, öğrencilerin çevre ilgisi ve çevre dostu ürün satın alma davranışını etkileyen en önemli boyutların çevre duyarlılığı ve çevre dostu ürün imajı ve memnuniyet boyutları olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherSakarya Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEnvironmenten_US
dc.subjectEnvironmentally Friendly Productsen_US
dc.subjectUndergraduate Studentsen_US
dc.subjectTourism Educationen_US
dc.subjectAttitudes and Behaviouren_US
dc.subjectÇevreen_US
dc.subjectÇevre Dostu Ürünen_US
dc.subjectLisans Öğrencilerien_US
dc.subjectTurizm Eğitimien_US
dc.subjectTutum ve Davranışen_US
dc.titleThe attitudes and behaviours of undergraduate tourism students towards the environmentally friendly productsen_US
dc.title.alternativeLisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin çevre dostu ürünlere ilişkin tutum ve davranışlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalInternational Journal of Human Sciencesen_US
dc.contributor.departmentTurizm Fakültesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage1304en_US
dc.identifier.endpage1323en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record