Mobil pazarlama ve online alışveriş ilişkisine yönelik tüketici algıları: Seyahat acentesi müşterilerine yönelik bir araştırma
Özet
eknoloji alanındaki gelişmeler, birçok sektörde etkili olduğu gibi, pazarlama alanında da etkisini göstermektedir. Bilgi
teknolojisinde yaşanan gelişmelerin hızlı oluşu, işletmeleri değişime veya yeniliğe zorlamaktadır. İletişim teknolojisindeki gelişmeler,
turizm işletmelerinde de son teknolojiyi takip eden hizmetler sunmasına olanak sağlamıştır. Mobil cihazların yaygın bir şekilde
kullanılmasıyla, yaşanan teknolojik gelişmeler, bu araçlarla pazarlama faaliyetlerini harekete geçirmiştir. Teknolojik gelişmelerle
birlikte ortaya çıkan mobil pazarlama kavramı, telefon kullanımının son yıllarda hızla artmasıyla işletmelerin ürünlerini pazarlarken,
yoğun olarak tercih ettiği yöntem olmuştur. Günümüzde mobil araçların kullanımına bakıldığında, lüks olmaktan çıktığı, temel bir
ihtiyaç halini aldığı görülmektedir. Bu durum, internet kullanımına olan ilgiyi oldukça arttırmış, hem tüketicilere hem de işletmelere
sunduğu avantajlar ile önemli bir pazarlama aracı olarak yayılmaya başlamıştır. Bununla birlikte online olarak tatil rezervasyonu
yapan kişi sayısı da her geçen gün artış göstermektedir.
Araştırmada; tüketicilerin mobil pazarlamaya yönelik yaklaşımları ile online alışveriş yapmaları konusunda bir motivasyon
yaratıp yaratmadığı tartışılmıştır. Veriler internet üzerinden, çevrimiçi bir anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Anket, 386 seyahat
acentesi müşterisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, seyahat acentesi
müşterilerinin, mobil pazarlama algıları ile online alışveriş eğilimleri arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Developments in the area of technology, as in many other sectors, also shows its effects in the marketing sector. Since the
developments in the information technology occurs so rapidly, it forces businesses to evolve or innovate. This innovations in
communication technology provide the latest technology of following services for tourism businesses. Technogical developments by
using a common way of mobile devices has mobilized the marketing activities with this tools. Mobile marketing which occurs as a
result of developments in the mobile communication technology, became frequently preferred method by the businesses with the
increased use of mobile devices. Today, when we evaluate the use of mobile phone, clearly, from being a luxury we can see that it
became a basic necessity. This has increased the level of interest in the use of the internet, it began to spread as an important marketing
tool with the benefits offered to both consumers and businesses. In addition to that, the number of people interested in the activities that
take place online has increased day by day. In this research; we investigated whether there is a relationship between consumers'
willingness to shopping online and the perception of mobile marketing. Survey was applied to clients of 386 travel agents. Obtained
data analyzed with the SPSS 21.00 program. According to findings of this study, it’s concluded that there is a positive and significant
relationship between perception of the clients of travel agents and tendency to book online.