Endüstriyel atıkların esnek yol üstyapısında kullanılabilirliğinin araştırılması
Künye
Üstünkol, Fatma Nur Ekşioğlu. Endüstriyel atıkların esnek yol üst yapısında kullanılabilirliğinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.Özet
Atık olarak elde edilen çeşitli ürünlerin depolanması veya doğaya terk edilmesi çok büyük güçlükler yaratmakta, çevre kirliliği dahil topluma çok büyük sorunlar getirmektedir. Günümüzde, çeşitli ürünlerin üretimi sırasında elde edilen atıkların değerlendirilmesi üzerinde yoğun olarak çalışılmaktadır. Bitümlü sıcak karışımlarda, sudan kaynaklanan bozulmalar önemli bir sorun olarak kabul edilmekte ve suyun verdiği zararların en aza indirilmesi amacıyla çalışmalar yapılmaktadır. Şüphesiz, sorunun aşılabilmesi için, suyun karışıma girmemesi sağlanmalıdır ancak bu çoğu kez mümkün olamamaktadır. Suyun, kaplamaya girişinin en aza indirilebilmesi ve girse bile etkisinin azaltılması için, yola serilecek karışımın, laboratuar ortamında suya hassasiyetinin belirlenmesi amacıyla geliştirilmiş çeşitli deney yöntemleri bulunmaktadır. Bu çalışmada mermer tozu, uçucu kül, fosfojips ve cam tozu gibi endüstriyel atıkların asfalt beton kaplama karışımlarında % 7 - % 0 arasında değişen değerlerde filler malzeme olarak kullanılabilirliği araştırılmıştır. Optimum bağlayıcı oranının belirlenmesi için % 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5, 6.0 ve 6.5 oranlarında asfalt çimentosu kullanılarak Marshall stabilite numuneleri hazırlanmıştır. Hazırlanan numunelere Marshall stabilite deneyi uygulanarak optimum bitüm yüzdesi belirlenmiştir. % 4.9 olarak bulunan optimum bitüm yüzdesi için % taş tozu - % endüstriyel atık filler değişen oranlarda kullanılarak hazırlanan numunelere Marshall stabilite deneyi uygulanmıştır. Endüstriyel atık filler kullanılan bitümlü karışımlarda Marshall stabilite ve akma değerlerinin değişimi araştırılmıştır. Suyun kohezyona etkisini belirlemek amacıyla yapılan koşullandırılmış Marshall deneyinde % 0 taş tozu - % 7 endüstriyel atık filler kullanılarak stabilite ve akma değerleri açısından en elverişsiz durum incelenmeye çalışılmıştır. Deney sonuçlarına göre, kullanılan endüstriyel atık filler malzemelerin yüksek sıcaklıklarda ve değişen kür şartlarında, asfalt betonu kaplamalarda taş tozu filler yerine kullanılabileceği görülmektedir. Some of the materials of waste which are produced or abandoned the nature, have created very important difficulties, including environment polution in society. In recent years, it has been studied on the evaluation of wastes that are obtained in production of some materials. Distress in Hot Mix Asphalt (HMA) originated with water effects are assumed as an important issue and the different Works are made to reduce the water deteriorations on HMA. Certainly, penetration of water to the mixture must been prevented, but it usually is not possible. There are different test methods made at laboratory to reduce minimum the penetration of water to the pavement, or even if penetrate, to reduce its effect and in order to estimate water susceptibility levels of HMA laying on the road surface. In this study, the useage of the industrial waste materials such as marble dust, fly ash, phoshogupsum and glass dust with changeable ratio of 7 % - 0 %, were investigated as filler material. Marshall stability samples were prepared to determine ratio of optimum bitumen, for the use the asphalt cement with ratio of 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5, 6.0 and 6.5 %. Marshall stability test is applied on prepared materials to determine the optimum percentage of bitumen. Marshall stability test was applied on prepared samples which are used with changeable ration of stone dust % - industrial waste % filler. Marshall stability and yield worths of changing were investigated in bitumen mixure which were used industrial waste. The usage of stone dust 0 % - industrial waste 7 % filler which was prepared to determine the water cohesion effect in conditional Marshall test, the most unsuitable case were investigated for stability and yield worths. According to the test results, it has been seen that the use of industrial waste filler materials could be used instead of stone dust filler in asphalt concrete mixtures with the high heat and changing cure conditions.