dc.contributor.advisor | Akyüz, Gözde | |
dc.contributor.author | Satıcı, Kezban | |
dc.date.accessioned | 2016-01-19T13:38:12Z | |
dc.date.available | 2016-01-19T13:38:12Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008 | en |
dc.identifier.citation | Satıcı, Kezban. PİSA 2003 sonuçlarına göre matematik okuryazarlığını belirleyen faktörler: Türkiye ve Hong Kong - Çin. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/1691 | |
dc.description | Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı Uluslar Arası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programı (PISA 2003) sonuçlarına göre Türkiye ve Hong Kong - Çin' deki öğrencilerin matematik okuryazarlığına etki eden faktörlerin incelenmesidir. Hong Kong - Çin, PISA 2003'de matematik okuryazarlığı açısından en başarılı ülke olduğu için seçilmiştir. Araştırmada PISA 2003 öğrenci anketi ve matematik okuryazarlık testi kullanılmıştır. Çalışmada matematik okuryazarlığını etkileyen öğrenci, öğretmen ve okul ile ilgili faktörler araştırılmıştır. Öğrenci anketinden seçilen maddelere önce açımlayıcı faktör analizi daha sonra doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. Her iki ülke için oluşturulan modeller LISREL 8.54 bilgisayar programı ile analiz edilmiştir. Matematik okuryazarlığını etkileyen faktörler olarak incelenen örtük değişkenler; öğrencinin matematik dersindeki başarısı ile ilgili rekabetçi düşünceleri, sınıf disiplini, matematik öğretmeni hakkındaki düşünceler, matematikle ilgili düşünceler, grup çalışması, okula ait olma, okul hakkındaki düşüncelerdir. Çalışmanın bulgularına göre Hong Kong - Çin'de öğrencinin matematik dersindeki başarısı ile ilgili rekabetçi düşünceleri matematik okuryazarlığında en güçlü etkisi olan örtük değişkendir. Türkiye'de ise matematik okuryazarlığına en güçlü etkiyi okula ait olma örtük değişkeni göstermiştir. Ayrıca elde edilen sonuçlar şöyle sıralanabilir: i) İki ülkede de sınıf disiplini matematik okuryazarlığını pozitif anlamlı olarak etkilemektedir. ii) Grup çalışması, matematik öğretmeni hakkındaki düşünceler, okul hakkındaki düşünceler matematik okuryazarlığını Türkiye' de negatif anlamlı etkilemektedir. iii) Hong Kong - Çin'de ise öğretmeni hakkındaki düşünceler matematik okuryazarlığını etkilememektedir. Ancak grup çalışması ile okul hakkındaki düşünceler matematik okuryazarlığını pozitif anlamlı olarak etkilemektedir. | en_US |
dc.description.abstract | The purpose of the this study is to investigate the factors affecting mathematical literacy between Turkey and Hong Kong - China according to Programme for International Student Assessment (PISA). Hong Kong - China were selected that Hong Kong - China were the most achievement country in PISA 2003. The Student Questionnaire and the Mathematical Literacy Assessment were used in this study. The study explored how mathematical literacy is stimulated by predictors related to the students, the teachers and the school. Determining the dimensions of the student questionnaire items and then the confirmatory factor analyses and the structural equation modeling were used. The models of both Turkey and Hong Kong - China were analized with LISREL 8.54. The included factors affecting mathematical literacy in PISA 2003 are students' competition thoughts about their mathematical achievement, classroom discipline, the students' thoughts about their mathematical teachers, students' thoughts about their mathematics, the work in groups, to belong to school, the students' thoughts about their school. The findings of the study show that the latent independent variable having the strongest effect on mathematical literacy is the students' competition thoughts about their mathematical achievement in Hong Kong - China. The findings of the study show that the latent independent variable having the strongest effect on mathematical literacy is to belong to school in Turkey. Moreover, the results were followed: i) Classroom discipline significantly and positively influences mathematical literacy in both two countries. ii) The work in groups, the students' thoughts about their mathematical teachers, the students' thoughts about their school significantly and negatively influences mathematical literacy in Turkey. iii) The effect of students' thoughts about their mathematical teachers on mathematical literacy is non - significant in Hong Kong - China. But the work in groups and the students' thoughts about their school significantly and positively influences mathematical literacy in Hong Kong - China. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Uluslar Arası Öğrenci Başarı Değerlendirme Programı (PİSA) | en_US |
dc.subject | Matematik Okuryazarlığı | en_US |
dc.subject | Yapısal Eşitlik Modeli | en_US |
dc.subject | Okul-Öğrenci ve Öğretmenin Etkisi | |
dc.subject | Türkiye ve Hong Kong - Çin | |
dc.subject | Programme for International Student Assessment (PISA) | |
dc.subject | Mathematical Literacy | |
dc.subject | Structural Equation Modeling | |
dc.subject | The Effects of Student Teacher and School | |
dc.subject | Turkey and Hong Kong - China | |
dc.title | PİSA 2003 sonuçlarına göre matematik okuryazarlığını belirleyen faktörler: Türkiye ve Hong Kong - Çin | en_US |
dc.title.alternative | Investigating the factors affecting mathematics literacy using PISA 2003 results: Turkey and Hong Kong - China | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |