Fen bilgisi öğretmeni adaylarının etkileşime dayalı anlam oluşturabilme düzeyleri
Künye
Akman, İjlal. Fen bilgisi öğretmeni adaylarının etkileşime dayalı anlam oluşturabilme düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2009.Özet
Bu çalışma, öğretmen yetiştiren üniversitelerimizden mezun olacak durumdaki öğretmen adaylarının etkileşime dayalı anlam oluşturmada öğretmen rollerini ne derece sergileyebildiklerini ortaya çıkarmak, eğitim öncesi ve eğitim sonrasındaki öğretmen adaylarının gelişimlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmamızın genel amacı, fen bilgisi öğretmeni adaylarının etkileşime dayalı anlam oluşturmayı hangi düzeyde uygulayabildiklerini tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anlam oluşturma formu, yarı-yapılandırılmış gözlem ve görüşme formu, kavram haritası formu ve ders planları kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi'ndeki 28 Fen Bilgisi Öğretmenliği adayı oluşturmaktadır. Araştırma sırasında öncelikle geliştirilen anlam oluşturma formu öğretmen adaylarına ön test olarak uygulanmıştır. Ardından geliştirilen gözlem formu kullanılarak öğretmen adaylarının dersleri eğitim öncesinde gözlenmiştir. Seçilen on öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bu uygulama sonrasında "Etkileşime Dayalı Anlam Oluşturmada Öğretmen Rolleri" konusunu içeren eğitim öğretmen adaylarına verilmiştir. Öğretmen adaylarının eğitim sonrası etkileşime dayalı anlam oluşturabilme düzeylerinin tespiti için eğitim öncesinde kullanılan anlam oluşturma formu uygulanmış, gözlem ve görüşmeler yeniden yapılmıştır. Eğitim öncesine göre eğitim sonrasında öğretmen adaylarında etkileşime dayalı anlam oluşturmayı sağlamada hem düşünce hem de uygulama açısından olumlu yönde büyük ilerlemeler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan çalışmada gerek geçerlik ve güvenirliği açısından gerek elde edilen sonuçlar ve gerekse uygulanabilirliği açısından üniversitelerde ve hizmet içi kurslarda öğretmenlere uygulanması gerektiği önerisinde bulunulmuştur. This study aims to uncover what extent the pre-service teachers, who are studying in universities and have adopted the constructivist learning approach, could exhibit their teacher roles in meaning making based on interactions and to identify their development after taking a course based on meaning making interactions. The general purpose of this study is to determine the pre-service science teachers' formation levels of meaning making based on interactions between students in classrooms. In this study, meaning-making survey form, semi-structured observation and interview forms, concept map form and lesson plans were used as data collection instruments. The sample of the study was 28 fourth year pre-service primary science teachers from Necatibey Education Faculty of Balikesir University in the academic term of 2007-2008. In this study, primarily the meaning making survey form was designed and was administered to the teacher candidates as a pre test. Thereafter, an observation form was designed and lessons given by the teacher candidates were observed by the designed observation form. Semi-structured interviews were conducted with ten selected students. Following this application, the candidates were instructed about teacher roles in meaning making based on interactions in a designed course by the researcher. In order to determine the candidates' levels of meaning making after the course, the meaning making survey form was administered after instruction again and observations and interviews were conducted again. Data analysis revealed that candidates changed their thoughts and practices on meaning making based on interactions positively after the course. Even if there were gaps between their opinion and practise, this situation was due to lack of experience and it was concluded that better results can be obtained with meaning making based on interactions in terms of student learning. It is suggested that this study can be applied in universities and in-service teacher training courses if validity and reliability, of data obtained and its applicability are taken into consideration.