Ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerinin değerlendirilmesi (Balıkesir il örneği)
Citation
Öztekin, Anıl. Ortaöğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerinin değerlendirilmesi (Balıkesir il örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.Abstract
Bu çalışmanın amacı, orta öğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerini yönetici, yönetici yardımcısı ve öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlemektir. Çalışmanın genel evreni, Türkiye'deki orta öğretim kurumlarıdır. Ancak araştırmacının tüm evrene ulaşmasındaki güçlükten dolayı veriler Balıkesir ili merkezindeki 23 orta öğretim kurumunda 23 yönetici, 63 yönetici yardımcısı ve 718 öğretmenden "Yöneticilerin Duygusal Zeka Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" yoluyla elde edilmiştir. Değişkenlerin özelliklerine uygun olarak Mann- Whitney U, Kruskal Wallis testleri ile, t testi ve tek yönlü varyans (One-Way ANOVA) analizi kullanılmış anlamlı fark çıkan değişkenler için ise Scheffé testi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre yönetici yardımcıları ve öğretmenler yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerine ilişkin benzer görüşlere sahiptirler. Yöneticiler, duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerini yeterli bulurken, yönetici yardımcıları ve öğretmenler yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerini daha az yeterli buldukları yönünde görüş belirtmişlerdir. Ayrıca yönetici yardımcısı ve öğretmenlerin, yöneticilerin duygusal zeka becerilerini okul yönetiminde kullanma düzeylerine ilişkin görüşleri cinsiyete göre farklılaşmaktadır. Bulgulara dayalı olarak aşağıdaki öneriler sunulmuştur: 1. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yönetici, yönetici yardımcısı ve öğretmenlerin duygusal zekalarını geliştirme yönünde isteklerini uyandırmayı amaçlayan eğitim programları hazırlanmalı ve her üç grup katılımcı birlikte bir eğitimden geçirilmelidir. 2. Yönetimde duygusal zeka becerilerinin kullanılması konusunda derinlemesine bilgilerin elde edilebileceği nitel çalışmalar yapılabilir. The aim of that study is to determine the emotional intelligence skills using levels on school administration of the administrators working on secondary school education, based on the view of the administrator, assistant of the administrator and the teacher. The general universe of the study is the secondary school institutions in Turkey. Because of the difficulty of searcher's reaching the whole universe, the data has been obtained by the "Evaluation Scale of the Administrators' Emotional Intelligence Skills" with 23 administrators, 63 assistants of the administrators and 718 teachers from 23 secondary school institutions in Balıkesir city center. Being convenient with the variables properties, Mann -Whitney U, Kruskal Wallis tests have been used with t-test and one-way variance (One-Way ANOVA) analyse, the Scheffé test has been carried out for the variables that have a meaningful difference. According to the obtained findings, assistants of the administrators and the teachers have similar views related to the using levels of administrator' emotional intelligence skills on school administration. While administrators think their using of emotional intelligence skills on school administration are sufficient, assistants of the administrators and teachers explained their views as they believe that the administrators' using levels of their emotional intelligence skills on school administration are less sufficient. Also the views of the assistants of administrators and teachers related to the adminisrators using levels of their emotional intelligence skills on school administration have been differentiated according to sex. Based on the findings, the following suggestions have been presented: 1. Educational programmes aiming to arouse the administers', assistants' of the administors and the teachers' desires in the direction of developing their emotional intelligences shoul be prepared by National Educational Ministry and they should be trained together with each three groups participatants. 2. Qualitative studies that could be obtained deeply knowledge on the subject of using emotional intelligence skills on administration can be done.