Bilim ve sanat merkezi uygulamasının değerlendirilmesi
Citation
Sezginsoy, Burcu. Bilim-sanat merkezi uygulamasının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.Abstract
Üstün yetenekliler medeniyetlerin yer altı zenginlikleridir. Bu madenlerin işlenmesi toplumların ilerlemesini kolaylaştıracak, hızla gelişen dünyada bir adım önde olmayı sağlayacaktır. Bilim ve Sanat Merkezleri ülkemizde yetişen bu madenleri yeteneklerine uygun şekilde işlemek amacıyla kurulmuştur. Bu çalışmada; 1995 yılından itibaren ülkemizde uygulanmakta olan Bilim ve Sanat Merkezi modeli merkezlerde görev yapan öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmektedir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. 2005 yılı itibari ile
Türkiye’nin yedi coğrafi bölgesinde yer alan 25 Bilim ve Sanat Merkezinde görev yapmakta olan 294 öğretmenin 227’sinden tutum ölçeği tekniği ile veri toplanmıştır. Mektup yolu ile toplanan bu veriler SPSS for Windows 12.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Tutum ölçeğinin en alt kısmında yer alan açık uçlu sorunun ise frekans analizi tekniği ile analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmada BİLSEM uygulaması öğretmen görüşlerine göre eğitim-öğretim, rehberlik, fiziksel donanım ve okul-çevre-merkez işbirliği açısından dört boyutta incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda öğretmenler merkezlerdeki eğitim-öğretim
durumunun belirtilen niteliklere uygun olarak gerçekleştirildiğine “katıldıklarını” ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra merkez öğretmenleri araştırmada yer alan rehberlik değişkenine ilişkin durumlara katıldıklarını da ifade etmişlerdir. Denekler fiziksel
donanım durumunun yeterli olmadığı sonucuna ulaşmışlardır. Diğer bir deyişle; merkez öğretmenleri merkezlerin bina donanım durumlarını, materyal, malzeme, oyun aracı, oyun alanı, bilgisayar, kütüphane kaynak durumlarını yeterli bulmamıştır. Merkez öğretmenleri merkezlerin okul-çevre-merkez işbirliğine ilişkin durumlara katılmadıklarını ifade etmişlerdir. Diğer bir deyişle; okulların BİLSEM uygulaması konusunda yeterli şekilde bilgilendirilmediği, eğitim-öğretim sürecinin öğrencinin okuluyla işbirliği içinde devam etmediği sonucuna ulaşılmıştır. The gifted are underground wealth of civilizations. Treatment of these mines will facilitate progress of societies and ensure to take more progressive steps in the rapidly developing world. In our country, Science and Art Centers institution (BILSEM) was founded in order to treat these mines growing in our country in accordance with their talents. In this study, Science and Art Center model which have been implemented since 1995 is evaluated through the point of views of teachers working in the centers. In this study, descriptive scanning model is used. Using attitude scale method, data were collected from 227 of 294 teachers working in the 25 Science and Art Centers throughout seven geographical regions of Turkey. These data collected via correspondences were analyzed with SPSS for Windows 12.0 package program. Open ended-question at the bottom of the attitude scale was analyzed with frequency analysis technique. In this study, BILSEM application was examined as to teachers' opinions in terms of four dimensions; education and training, guidance counsellorship, physical equipment and school-environment-center cooperation. As a result of the performed analyses, all of the teachers stated that "they agree on the fact that education-training activities are performed in accordance with all of the qualities defined in the research". Furthermore, teachers of these centers expressed that they agree with the situations pertaining to the guidance variable in this study. On the other hand subjects of the study concluded that there is not adequate equipment. In other words, according to the teachers of centers, building equipment conditions, materials, play instruments, play areas, computers and library resources of the centers are not sufficient. Center teachers haven't agreed with the conditions relating to the school-environment-center cooperation. In other words, it is concluded that schools are not adequately informed about the BILSEM application and education-training process is not carried out in cooperation with child's school, etc.