Halk oyunları çalışmalarının İlköğretim beşinci sınıf (10-11 yaş gurubu) öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerine etkisi.
Künye
Tapmaz, Çiğdem. Halk oyunları çalışmalarının İlköğretim beşinci sınıf (10-11 yaş gurubu) öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.Özet
Halk oyunları insan ve insandan doğmuş olan kültür öğeleri arasında işitsel ve görsel açıdan doğmuş oynanıldığı toplumun sosyal hayatını, kültürel zenginliğini ve bilgi birikimlerini yansıtan kültür ürünleridir. Halk oyunları önceleri dinsel ve büyüsel sergilenen icralardır. Fakat sonraları zamanla özelliğini kaybetmesiyle ve nesilden nesile aktarılması sürecinde ait olduğu sosyal çevrenin, kültürel ve iletişimsel davranış özelliklerini, eğlenme ve eğlendirme pratiklerini, sanat anlayışını yansıtan estetik sunumlar şeklini almıştır. Bu konuda Kaeppler; "Bazı toplumlarda insanların tanrı için sergiledikleri hareketler dinsel bir tören olarak kabul edilir. Fakat aynı hareketler bir izleyici karşısında sergilenirse bir dans olarak algılanır" (Kaeppler, 2003: s. 383) şeklinde bir yaklaşımda bulunmaktadır. Bu çalışmada; Zağnospaşa İlköğretim Okulu'nda bulunan ve 23 Nisan halk oyunları gösterileri için halk oyunları çalışmalarına katılan tüm beşinci sınıf öğrencilerinin (10-11yaş gurubu), 4 aylık bu halk oyunları çalışmalarının öğrencilerin sosyal uyum düzeylerine etkileri araştırılmıştır. Araştırmaya tüm beşinci sınıf öğrencileri katılmıştır, 147 öğrenci üzerine yapılan bu araştırmada, geçerliliği güvenirliliği önceden kanıtlanmış olan rehberlik araştırma merkezinin kullanmış olduğu sosyal uyum envanteri kullanılmıştır. İlk olarak öğrenciler halk oyunları çalışmalarına başladıklarında bu envanter uygulanmıştır daha sonrada 2. Olarak da 23 Nisan gösterilerinde öğrenciler çalışmalarını sergiledikten sonra uygulanmıştır uygulanan 2 anket karşılaştırılarak öğrencilerin çalışma sonundaki sosyal uyum düzeleri yorumlanmıştır. Anket yüzdesel dağılım, frekans, aritmetik ortalama yoluyla açıklanıp yorumlanmıştır. Ayrıca anket sonuçları SPSS programında bağımsız t-test ile karşılaştırılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre görülüyor ki yapılan halk oyunları çalışmaları kız öğrencilerde çok çekingen öğrenci sayısında %2 lik bir azalma, çekingen öğrenci sayısında %1 lik bir artış, orta öğrenci sayısında %3 lük bir azalma, uyumlu öğrenci sayısında %2 lik bir artış, çok uyumlu öğrenci sayısında %3 lük bir artış görülmüştür. Erkek öğrencilerde ise çok çekingen öğrenci sayısında %4 lük bir artış, çekingen örenci sayısında % 5 lik bir azalma, orta öğrenci sayısında %17 lik bir artış, Uyumlu öğrenci sayısında % 13 lük bir artış, çok uyumlu öğrenci sayısında %4 lük bir artış görülmüştür. Sonuç olarak halk oyunları çalışmaları ilköğretim beşinci sınıf (10-11 yaş gurubu) öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerine özellikle kız öğrencilerde kayda değer olumlu bir gelişme sağlamamıştır. Folk dances and the people who were born in the human auditory and visual aspects of the cultural elements danced born in the social life of society, the cultural products that reflect the cultural richness and knowledge. Previously it was exhibited in religious and magical folk dance performances. But then losing time and the passing down of property belonging to the process of the social environment, cultural and communicative behaviors and practices of recreation and entertainment, reflecting the aesthetic understanding of art takes the form of presentations. Kaeppler on this subject: "In some societies, people's movements exhibit to God is accepted as a religious rite. But it is perceived as a dance movements if it is performed in front of audience"(Kaeppler, 2003: p. 383) is an approach in the form. İt was first applied when students just started training secondly applied after they performed their show. The two inventories were compared and the level of social integration was interpreted. The inventory was interpreted through out aritmatic average, percentage dispersion, frequency. n addition, independent t-test results of the survey were compared with the SPSS program. According to the results; a decrease of % 2 on over shy girls, an increase of %1 on shy girls, a decrease of %3 on avarage girls, an increase of %2 on out-going girls, an increase of %3 on over out-going girls was observed. An increase of %4 on over shy boys, a decrease of %5 on shy boys, an increase of %17 on avarage boys, an increase of %13 on out-going boys, an increase of %4 on over out-going boys was observed. İn conclusion folk dance trainings didnt made a positive contribution to 5th grade students (10-11 age group )' social integration levels especially to girls.