Ortaöğretim 9.sınıf matematik dersi programı mantık öğrenme alanının değerlendirilmesi
Citation
Devlez, Mehmet Fatih. Ortaöğretim 9.sınıf matematik dersi programı mantık öğrenme alanının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011.Abstract
Yenilenen öğretim programları, sürekli olarak program değerlendirme çalışmalarıyla gözden geçirilip, eksiklikler ve aksaklıklar yönünden incelenmelidir. Bu araştırmada, Talim ve Terbiye Kurulu'nun 07/06/2005 tarih ve 184 sayılı kararı ile 2005-2006 Eğitim-Öğretim Yılı'ndan itibaren yürürlüğe giren Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programının Mantık Öğrenme Alanı'nın kazanımlarına ulaşma düzeyinin belirlenmesi ve öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli, nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışması desenlerinden, bütüncül çoklu durum deseni ve nicel araştırma yöntemlerinden, tarama desenlerinden, ilişkisel tarama deseni olacak biçimde karma desen olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evreni, Balıkesir İli Merkez İlçesi'nde bulunan ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 152 matematik öğretmeni ve 9. sınıfta öğrenim görmekte olan 5681 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, nicel veriler için bu evrenden tabakalı örneklem yöntemiyle seçilmiş 381 9. sınıf öğrencisi ve nitel veriler için bu evrenden maksimum çeşitlilik yöntemiyle seçilmiş 10 matematik öğretmeni ve 13 9. sınıf öğrencisi olmak üzere 23 katılımcıdan oluşmaktadır. Nitel veriler yarı-yapılandırılmış görüşme ile, nicel veriler ise başarı testi ile toplanmıştır. Elde edilen nitel veriler, betimsel analiz ile, nicel veriler ise iki yönlü varyans analizi (Two-Way ANOVA) ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, fen lisesi öğrencilerinin kazanımlara ulaşma düzeyinin diğer okul öğrencilerinden daha yüksek olduğu ve özellikle Anadolu lisesi ve meslek lisesi öğrencilerinin İspat Yöntemleri ve Açık Önermeler Alt Öğrenme Alanları'nın kazanımlarına ulaşma düzeylerinin düşük olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin çoğu, genelde öğrencilerden kaynaklanan nedenlerden dolayı, İspat Yöntemleri ve Açık Önermeler Alt Öğrenme Alanları'nı, çok üzerinde durmadan geçtiklerini veya hiç anlatmadıklarını söylemişlerdir. Ayrıca öğretmenlerin çoğu, üniversiteye giriş sınavlarında Mantık Öğrenme Alanı'ndan soru sorulması gerektiği görüşündedir. Öğrencilerin Mantık Öğrenme Alanı hakkındaki görüşlerinde birlik yoktur. Görüşlerinde daha çok, öğrenim gördükleri okul türleri etkili olmaktadır. The renewed curriculums have to constantly revised by curriculum evaluation studies, and be examined in terms of deficiencies and defects. In this survey, with the decision 184, dated 07/06/2005, of The Board of Education and Discipline and that came into force from the academic year of 2005-2006, it is aimed that according to teachers and students' views, the access level to attaintment of Secondary Education Mathematics Curriculum Logic Learning Area can be determined. The research model is determined as a mixed design so that it is formed in the style of relational scan design from qualitative research methods, from case study designs, from integrated multi-state design, from quantitative research methods, and from scan designs. Population of this research consists 152 mathematics teachers, who work in the secondary education schools in the Central District of Balıkesir Province, and 5681 students, who receive education in the 9. grade. As the sample of research, this population consist of 381 sudents from 9. grades selected with stratified data and also 10 mathematics teachers of this population ,selected sampling method for quantitive with the method of maximum diversity for quantitative data and 13 students from 9. grades are totally 23 participants. Qualitative data were collected by semi-structured interviews,and quantitative data were collected by the achievement test. The obtained qualitative data were analyzed by descriptive analysis, and quantitative data were analyzed by Two-Way ANOVA. According to the results, the level of access to attainment of students of science high school was higher than the other school students, and especially Anatolian high school and vocational school students was lower in the level of access to attainment of Propositions Proof Methods and Open Learning Subfields. Most of the teachers said that they did not explain enough; Propositions Proof Methods and Open Learning Subfields to the students, usually due to the reasons caused by students. In addition, most of the teachers' view is that university entrance exams must contain Logic Learning Area's questions. In students' view, the types of schools where they received education have been effective.