Modelleme etkinliklerinin 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlıkları ve inançları üzerine etkisi
Künye
Erol, Melike. Modelleme etkinliklerinin 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlıkları ve inançları üzerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015.Özet
Bu araştırmanın amacı, matematiksel modelleme etkinliklerinin 9.sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlık ve inançları üzerindeki etkisini incelemektir. Milli Eğitim Bakanlığı'nın yayınlamış olduğu ortaöğretim matematik dersi programında, matematiksel modellemeye yer verilmiştir. Ortaöğretim öğrencileri ve matematik dersi eğitimcileri için matematiksel modelleme etkinliklerine dayalı olarak yapılan bu çalışmanın önemli olduğu düşünülmektedir. Çalışmada eşitlenmemiş öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veriler, bir devlet lisesinin ortaöğretim 9.sınıfına devam eden deney ve kontrol grubundan olan toplam 68 öğrenci ile matematiksel modelleme etkinlikleri kullanılarak 10 hafta boyunca uygulama yapılarak toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak denklik başarı testi, modelleme testi, matematiksel modelleme çalışma yaprakları, matematiksel okuryazarlık ölçeği, matematiksel inanç ölçeği, matematik okuryazarlık testleri ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS-17 programı kullanılarak bağımsız örneklemler t-testi ile nitel verilerin analizi ise içerik analizi ile yapılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin sontest olarak uygulanan modelleme testinden, matematiksel okuryazarlık ölçeğinden ve matematiksel inanç ölçeğinden ilktest olarak uygulanan test ve ölçeklere göre daha yüksek puanlar aldıkları ayrıca bu artışın istatistiki olarak anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında kontrol grubu öğrencilerinin modelleme testinden, matematiksel okuryazarlık ve matematiksel inanç ölçeğinden aldıkları sontest puanlarında, ilktest puanlarına göre herhangi bir artışın olmadığı belirlenmiştir. Öğrenci günlüklerinin analizine göre öğrencilerin matematiksel modelleme etkinlikleri sayesinde matematiği günlük hayata adapte edebilme başarılarının yükseldiği belirlenmiştir. Buna göre öğrencilerin uygulama sonunda, başlangıçta sahip oldukları becerileri ve inançlar geliştirdikleri dolayısıyla matematiksel modelleme etkinliklerinin öğrencilerin matematiksel okuryazarlık becerilerini ve matematiksel inançlarını olumlu yönde etkilediği söylenebilir. The aim of this research is to analyze the effects of mathematical modeling activities on 9th grade students' mathematical literacy and mathematical belief. Secondary Mathematics Teaching Program, published by Ministry of Education, also puts emphasis on mathematical modeling. For both secondary education students and mathematics educators, this study which is based on mathematical modeling is thought to be very important. The study was carried out with non-equivalent pretest-posttest control group quasi experimental design. Data was collected from 68 students at 9th grade level from a public high school with a 10-week implementation focused on mathematical modeling activities. Data collection instruments were equivalence achievement test, modeling test, mathematical modeling worksheets, matematical literacy scale, mathematical belief scale, mathematical literacy tests and student diaries. Analysis of quantitative data was done through independent sample t-test by using SPSS 17 and analysis of qualitative data was done through content analysis. According to the results of the analysis carried out with the data of modeling test, mathematical literacy scale and mathematical belief scale, conducted at the end of the implementation period, the mean scores of experimental group were significantly higher than the mean scores of control group. The analysis of the student diaries showed that the ability of students in adapting the mathematics in real life was increased as a result of mathematical modeling activities. At the end of the implementation, it was observed that students' mathematical skills and beliefs were improved and mathematical modeling activities positively affected the mathematical literacy and mathematical beliefs of students.