Onuncu sınıf dalgalar konusunun sosyal yapılandırmacı kuram temelli öğretiminde farklı etkinliklerin uygulanma sırasının kavramsal ve duyuşsal değişime etkisi
Citation
Özdemir, Gülşah Yavuz. Onuncu sınıf dalgalar konusunun sosyal yapılandırmacı kuram temelli öğretiminde farklı etkinliklerin uygulanma sırasının kavramsal ve duyuşsal değişime etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015.Abstract
Bu araştırmanın amacı, 10. sınıf dalgalar konusunun sosyal yapılandırmacı kurama dayalı öğretiminde farklı etkinliklerin uygulanma sırasının öğrencilerin kavramsal değişimlerine, fizik dersine yönelik tutumlarına ve fizik dersine yönelik motivasyonlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir il merkezindeki bir Anadolu lisesinin 10. sınıfında öğrenim gören 55 öğrenci oluşturmaktadır. 10. sınıf Dalgalar ünitesinin öğretimine yönelik ders etkinlikleri deney grupları arasında farklı sıralarda uygulanmıştır. Kontrol grubu öğrencilerine Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına göre sınıf içinde önerilen ve ders öğretmeninin kullandığı öğretim yöntemine göre dersler işlenmiştir. Deney grubu 1 öğrencilerine sabit sıralı etkinlikler uygulanarak öğretim yapılmıştır. Deney grubu 2 öğrencilerine ise bu etkinlikler her derste farklı sıra ile uygulanmıştır. Öğretim öncesinde ve sonrasında öğrencilerin dalgalar konusuna yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla kavramsal anlama testi uygulanmıştır. Yapılan öğretim sonrasında geleneksel öğretim yöntemine göre ders işlenen kontrol grubunda öğrencilerin öğrenmelerindeki değişimin deney grubu 1 ve deney grubu 2 öğrencilerine göre daha az olduğu belirlenmiştir. Deney grubu 1 ve deney grubu 2 öğrencileri karşılaştırıldığında ise deney grubu 2 öğrencilerinin öğrenmelerindeki gelişim daha üst düzeydedir. Araştırma sonucunda öğrencilerin tutumlarındaki değişim incelendiğinde, her üç grupta gerçekleştirilen öğretim sonucunda öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarında küçük de olsa pozitif bir değişim olduğu ancak bu değişimin istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı ortaya çıkmıştır. Öte yandan, yapılan öğretimler sonucu üç grubun ön testten son teste motivasyon ortalamalarındaki değişim istatistiksel olarak anlamlı ölçüde farklılık göstermiştir. Ancak bu farklılık gruplar arasında anlamlı ölçüde farklılaşmaya sebep olmamıştır. Deney grupları tutum ve motivasyon ortalama puanları açısından karşılaştırıldığında ise deney grubu 1 öğrencilerinin puan ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında gruplarında uygulanan öğretim modelleri tartışılmış ve dalgalar ünitesi kavramlarının daha etkili öğrenilmesi ve öğrencilerin tutum ve motivasyonlarında anlamlı değişim oluşturulabilmesi için önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to research the effects of the application order of different activities on teaching the 10th grade waves subject through social constructivist theory on the students' conceptual change, attitudes to physics course and motivation to physics course. The sample of this study consists of 55 students at 10th grade in an Anatolian High School in Balıkesir province city center, Turkey. The teaching activities related to the waves unit of the 10th grade were applied in different orders between the experimental groups. For the control group, the lessons were applied with the method which was prescribed by the curriculum of ministry of national education and the teacher of the lesson had already used. The activities were applied with the fixed tiered activities for the first experimental group students. For the second experimental group, these activities were applied with a different order in each lesson. A conceptual understanding test was administered before and after the teaching to determine the students' thoughts about the waves subject. After the teaching, the change of the students' learning in control group which was taught by conventional method was less than the first and second experimental groups. When the first and second experimental groups were compared; the development level of the second experimental group students' learning was higher than the first experimental group. In the scope of results of this survey the students' attitudes of all three groups have changed a little positively towards to physics lesson. But this change was not statistically significant. On the other hand, after all the teaching processes, the change in the motivation averages from pre to post tests showed a statistically significant difference for all groups. But these differences did not cause a meaningful differentiation among groups. When the experimental groups were compared in terms of attitude and motivation average points, first experimental group's point averages were higher than other groups. In the view of collected data, the applied teaching models in the groups were discussed and some suggestions were made for more effective learning of waves subject and achieving meaningful difference in students' attitudes and motivations.