Yaşam temelli ısı ve sıcaklık konusu öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi
Citation
Can, Hakan. Yaşam temelli ısı ve sıcaklık konusu öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.Abstract
Bu araştırmanın amacı yaşam temelli ısı ve sıcaklık konusu öğretiminin sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisini incelemektir. Bu çalışmada yaşam temelli öğrenme yaklaşımı ile birlikte 5E öğrenme modelinin ısı ve sıcaklık konusu için uygulamaları bulunmaktadır. Araştırmada öncelikle alan yazın taraması yapılmıştır. Edinilen verilerle basınç konusu üzerinde pilot çalışma yapılmıştır. Pilot çalışma için kavramsal anlama testi ve yarı-yapılandırılmış görüşme soruları geliştirilmiş ve 45 öğrenciye öğretim öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Böylece ısı ve sıcaklık konusu ile ilgili öğretmenin ve öğrencilerin asıl uygulama için tecrübe kazanması amaçlanmıştır. Uygulamada karşılaşılan güçlükler, anlaşılmayan bölümler belirlenerek alanında uzman kişilerin görüşü ve önerileri alınarak ısı ve sıcaklık konusu ile ilgili araştırmada karşılaşılabilecek sorunlar önceden giderilmeye çalışılmıştır. Bu araştırma için geliştirilerek önceden hazırlanan kavramsal anlama testi uygulama öncesinde ve sonrasında 45 ortaokul 8. Sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Ayrıca belirlenen 6 öğrenci ile uygulama öncesinde ve sonrasında yarı - yapılandırılmış görüşmeler yapılarak ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Kavramsal anlama testinde yer alan açık uçlu soruların analizinde, öğrencilerin verdikleri cevaplar kategorilere ayrılmıştır. Bunun için öncelikle tam doğru yanıt belirlenmiş daha sonra verilen yanıtlar "Bilimsel Olarak Kabul Edilebilir" ve "Bilimsel Olarak Kabul Edilemez" şeklinde iki temel başlıkta toplanmıştır. Her bir kategoride öğrenciler tarafından verilen yanıtlar ön test ve son test için karşılaştırılmış, elde edilen sonuçlar yüzdelik oranlar şeklinde ifade edilmiştir. Araştırma sonucunda bazı öğrencilerin öğretim öncesinde ve sonrasında, ısı ve sıcaklık konusu ile ilgili kavramları tam anlamıyla öğrenemedikleri tespit edilmiştir. Sonuçlar, yaşam temelli öğretim yönteminin öğrencilerin derse katılımını ve ilgisini arttırdığını, öğrencilerin öğrenme düzeylerine anlamlı bir şekilde katkı sağladığını göstermiştir. The aim of this study is to examine the effect of context based heat and temperature unit teaching on grade 8 students' conceptual understanding. In this study, the study involves applications of 5E learning model for heat and temperature unit together with context based learning approach. Primarily literature review was made for the research. Pilot study was conducted on the topic of pressure with the help of previous research findings. A conceptual understanding test and semi - structured interview questions were designed for the pilot study and administered to 45 students before and after teaching. Thus, it was intended to gain experience for the actual application of the teaching plan for teachers and students on the heat and temperature subject. Implementation difficulties and unclear points were determined and experts opinions and suggestions were asked the resolve any problems that may arise regarding the application of teaching plan on heat and temperature topic. Accordingly, developed conceptual understanding test was applied to 45 grade eight students before and after teaching. Semi - structured interviews were also conducted with six students before and after teaching application and interview data recorded digitally. In the analysis of open - ended conceptual understanding test questions students' responses were categorized according to the answers given by the students. First of all, full argument for each question was determined and then students' responses were divided into two broad categorized described as "Scientifically Acceptable" and "Scientifically Unacceptable ". Students' answers were compared for each category with regard to frequency percentages in the pre and post tests. As a result of this research, it was understood that some students were un able to learn the concepts related to heat and temperature subject. Findings showed that context based teaching method increased the students' attendance and students' interest by contributing to their learning level in a meaningful way.