100Cr6 çeliğinden burç imalatında indüksiyonla yüzey sertleştirme uygulaması ve aşınma davranışının incelenmesi
Citation
Duran, Murat Can. 100Cr6 çeliğinden burç imalatında indüksiyonla yüzey sertleştirme uygulaması ve aşınma davranışının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.Abstract
Bu çalışmada, burç imalatında kullanılmak üzere 100Cr6 çeliğine 15 dev/dk dönme hızında indüksiyonla yüzey sertleştirme işlemi uygulanmıştır. Sertleştirme işlemi sonrasında merkeze doğru sertlik ve içyapı değişimi incelenmiş, sertleşmiş tabaka kalınlığı belirlenmiştir. İmal edilecek burcun dış ölçüleri sertleşen tabakada olmak koşuluyla indüksiyonla sertleştirilen yüzeylere ball on disk tipi aşınma deneyleri; kuru ortamda, oda sıcaklığında, 49,2 mm/sn kayma hızında, 2,5, 5 ve 10 N'luk kuvvetler altında yapılmıştır. Aşınma deneyleri sırasında sürtünme katsayıları elde edilmiş, aşınan yüzeylerdeki aşınma izleri optik ve elektron mikroskobu ile incelenmiştir. Deneyler sonucunda, indüksiyon işlemi ile yüzeyde belirlenen martenzitik yapıya ulaşılmış ve çekirdek sertliğinden yaklaşık 2,5 kat daha fazla yüzey sertliği elde edilmiştir. Aşınma deneylerinde en fazla ağırlık kaybı 5 N kuvvet uygulandığında meydana gelmiştir. In this study, induction surface hardening process was performed at 15 rev/min rotating speed to 100Cr6 steel for manufacturing bush. After hardening, the variation of hardness and microstructure and the hardened layer thickness were examined. Ball-on disc type wear tests were carried out on induction hardened surfaces so long as the outside dimensions of the designed bush are on the hardened layer. Wear tests were performed at room temperature in dry medium, at 49,2 mm/s sliding speed and under 2,5 N, 5 N and 10 N forces. The coefficients of friction were obtained during wear tests. The wear tracks were investigated by optic and electron microscopes. As a result of the tests, the expected martensitic structure was obtained on the surfaces by induction hardening and the surface hardness was 2,5 times more than the core hardness. The highest weight loss was obtained when 5 N force was applied in wear tests.