Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık konusunda kavramsal anlamalarının incelenmesi ve argümantasyon tabanlı etkinlik önerisi
Künye
Solak, Esma. Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin ısı-sıcaklık konusunda kavramsal anlamalarının incelenmesi ve argümantasyon tabanlı etkinlik önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016.Özet
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesinde bulunan ısı, sıcaklık, öz ısı, elektrik ve mekanik enerjinin ısı enerjisine dönüşümüne ilişkin kavramsal anlamalarını ve öğretimle kavramsal anlamalarının gelişimini incelemektir. Bununla birlikte, ısı-sıcaklık konusuna ilişkin olarak argümantasyon yöntemine uygun etkinlik örnekleri geliştirmek ve geliştirilen örnek etkinliklerin tartışma düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini ise anket uygulaması için 2014-2015 öğretim yılında Balıkesir İli Merkez Kabakdere Ortaokulu, Plevne Ortaokulu, Yunus Emre Ortaokulu ve Şehit Jandarma Teğmen Cengiz Evranos Ortaokulu’nda öğrenim gören 177 öğrenci; argümantasyona dayalı hazırlanan etkinlikleri uygulaması için Kabakdere Ortaokulu’ndaki iki 8.sınıfın 32 öğrencisi oluşturmaktadır. Ayrıca bu 32 öğrenciden 7’si ile mülakat yapılmıştır. Veri toplamak için ısı ve sıcaklık kavramsal anlama anketi, hikayeler ile yarışalım etkinlik yaprakları, açık uçlu sorulardan oluşan mülakat kullanılmıştır. Elde edilen veriler nitel analiz yöntemlerinden betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ısı ve sıcaklık, öz ısı, enerji dönüşümü konularında öğrencilerin öğretim öncesinde kavram yanılgıları olduğu, öğretim sonrasında da bazı kavram yanılgılarının devam ettiği görülmüştür. Argümantasyona dayalı etkinliklerin tartışma seviyesini yükselttiği ve derslerin işlenmesinde bu yöntemin kullanılmasının zihinsel düşünme becerisini geliştireceği görülmüştür. The aim of the study is to research 8th grade students’ conceptual comprehension and the progress in their comprehension with teaching about heat, temperature, specific heat, transformation of electric and mecanic energy into thermal(heat) energy in the unit of “States of Matter and Heat”.In addition the this, it is aimed to develop examples of activities about the subject of heat and temperature which are suitable to argumentation method and to analyse the levels of argument of the activity examples. The examples of the study to apply the survey consist of 177 students studied in the center of Balıkesir province in 2014-2015 educational year, in the following secondary schools; Kabakdere, Plevne, Yunus Emre, Şehit Jandarma Teğmen Cengiz Evranos, and 32 students in two 8th grades of Kabakdere Secondary School ,to apply the activities based on argumentation.Also 7 of 32 students were interviewed. The questionaire about heat and temperature concepts, the sheets of activity, interview which consists of open-ended guestions are used to collect data. Acquired data was analysed using the methods and descriptive analysis and content analysis that are the examples of qualitative analysis.As a result of the study, it was seen that before teaching, students had misconceptions about heat, temperature, specific heat, tranform of energy, and after teaching some of their misconceptions still continued. It was seen that activities based on argumantation increased the level of discuss and the use of this method in teaching lesson would develop cognitive thinking.