Tüketici ilgilenimi, müşteri memnuniyeti ve marka sadakati arasındaki ilişkiler: Akıllı telefon ve parfüm ürünleri temelinde bir araştırma
Künye
Külahlı, Aycan. Tüketici ilgilenimi, müşteri memnuniyeti ve marka sadakati arasındaki ilişkiler: Akıllı telefon ve parfüm ürünleri temelinde bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.Özet
Günümüz rekabet koşullarında işletmeler varlıklarını sürdürebilmek için mevcut ve potansiyel durumdaki tüketicilerin beklentilerini karşılayıp işletmelerine/markalarına bağlı müşteri portföyü oluşturmak zorundadır. Çünkü işletmeler müşterilerini memnun edip markalarına sadık müşteriler oluşturdukları sürece ayakta kalabilirler. Bu nedenle tüketicilerin memnuniyet düzeylerini etkileyen unsurların incelenmesi önemli bir araştırma konusu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin ürün ilgilenim düzeylerinin müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisini ve müşteri memnuniyetinin marka sadakati üzerindeki etkisini akıllı telefon ve parfüm ürünleri özelinde ortaya koymaktır. Bu bağlamda, Tüketici İlgilenim Profili Ölçeği 'nin ana değişkenleri olan ilgi, sembolik değer, hedonik değer, risk önemi ve hata olasılığı değişkenleri, müşteri memnuniyeti değişkeni ve marka sadakati değişkenleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu amaca ulaşmak için, Balıkesir Üniversitesi Burhaniye Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu öğrencileri arasından kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmaya dâhil edilen 665 öğrenci üzerinde yüz yüze anket yöntemiyle bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırmada bu kitlenin kullanılmasının nedeni, üniversite öğrencilerinin parfüm ve akıllı telefon ürünlerine yönelik bilinç ve ilgilenim düzeyinin diğer kitlelerden daha yüksek olacağı beklentisidir. Araştırma sonucunda, iki ürün grubunda da tüketici ilgilenim boyutlarından ilgi, hata olasılığı ve hedonik değerin memnuniyet üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, müşteri memnuniyeti ve marka sadakati arasındaki beklenen ilişkiler, bu araştırma özelinde sınanmış ve literatürle uyumlu sonuçlar ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak işletmelere ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunularak araştırma tamamlanmıştır. In order to sustain their existence in today's competitive environment, businesses must create customer portfolio that loyal to their business/brand by meeting current and potential consumers' expectations. This is because businesses may keep their existence they as long as satisfy their customers and make them loyal to their brands. Therefore, investigating the factors affecting consumers' satisfaction levels is considered as an important research field. The aim of this research is to determine the effects of consumers' product involvement levels on customer satisfaction, and customer satisfaction on brand loyalty specific to smart phones and perfumery products. In this context, the relationships between main dimensions of Consumer Involvement Profile Scale –interest, symbolic value, hedonic value, importance of risk, and risk probability-, customer satisfaction, and brand loyalty are examined. In order to reach this aim, a survey was conducted with face-to-face survey method on 665 students of Balıkesir University Burhaniye School of Applied Science the sample was determined with convenience sampling method. The reason of using this sample is expecting that university students' awareness and involvement levels towards smart phones and perfumery products would be higher than other samples. The results revealed that interest, risk probability and hedonic value dimensions of consumer involvement exert a significant effect on customer satisfaction. In addition, the relationship between customer satisfaction and brand loyalty was tested in scope of this study, and findings were consistent with literature. The study was completed with various suggestions to businesses and researchers based on the results of the study.