dc.contributor.advisor | Er, Kemal Oğuz | |
dc.contributor.author | Aygören, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2016-12-22T08:16:24Z | |
dc.date.available | 2016-12-22T08:16:24Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016 | en |
dc.identifier.citation | Aygören, Fatih. Eğitim programlarını değerlendirmede I-CODE modelinin geliştirilmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/3020 | |
dc.description | Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Bu tez eğitim programlarını değerlendirmede özgün bir yaklaşım olan I-CODE modelini geliştirmek amacıyla hazırlanmıştır. Modelin temel özellikleri, tasarım süreci, uygulama ilkeleri, uygulanabilirliği ve işlevselliği üzerine araştırma yapılmıştır. Araştırmanın birinci alt amacı doğrultusunda, I-CODE modelinin öznelci ve faydacı felsefeye sahip; göreceli ve yararlanıcıya yönelik ideoloji taşıyan; yararlanıcı ve katılımcı odaklı tasarımı olan; değerlendirme türüne göre dışarıdan yönlendirilmiş, informal, girdi, işlem, çıktı ve etki değerlendirmesi yapan, Hedeften Bağımsız Değerlendirme, Yararlanıcıya Yönelik Değerlendirme ve İhtiyaca Cevap verici Değerlendirme yaklaşımlarına dayanan temel özelliklere sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. I-CODE modelinin tasarım sürecinde yararlanıcıların ihtiyaçlarının analizi görüşmeler üzerinden yapılmış, bu analizler alan yazın taramasıyla desteklenmiş ve modelin program değerlendirme soruları belirlenmiştir. Aynı çalışmaya paralel olarak I-CODE modeline ait myicode.com eğitim programı değerlendirme sitesi tasarlanmış ve özel okulların değerlendirildiği pilot uygulamalara açılmıştır. Pilot uygulamadan ve uzman görüşlerinden elde edilen dönütler üzerinden I-CODE modeli geliştirilmeye devam edilmiştir. I-CODE modelinin uygulama ilkeleri alan yazın taraması ve görüşmeler üzerinden netleştirilmiştir. Model veli ve öğrencilerin myicode.com sitesine üye olarak okullarının eğitim programlarını değerlendirmesine dayanmaktadır. Türkiye'deki bütün özel okullar sistem üzerinde görüntülenebilmektedir. Değerlendirme yararlanıcıların okullarının eğitim programı hakkındaki on soruya on üzerinden puan vermeleri ile gerçekleştirilmektedir. Her yararlanıcı değerlendirmesinde güncelleme yapılmaktadır. Ek olarak, okulun eğitim programına dair genel ve alt istatistikler ayrı ayrı ve sürekli görüntülenmeye açıktır. Araştırmanın ikinci alt amacı doğrultusunda modelin, ihtiyaçlara yönelik hazırlanmış, işlevsel ve yararlı olduğu sonucuna varılmıştır. Eğitsel uygulanabilirlik olarak sıkıntısı olmamakla birlikte hukuki boyutlarda hassas olmayı gerektirmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | This thesis has been prepared with the purpose of developing I-CODE model which is a genuine approach in the curriculum evaluation. Researches have been done about the key features, designing process, implementation principles, practicability and functionality of the model. In accordance with the first sub-objective of the research, it is found that, I-CODE model has subjectivist and utilitarian philosophy; has relativistic and consumerist ideology; has consumer and participant oriented design; depending on the evaluation type, it is externally directed, informal, has input, process, output and impact evaluation and also influenced from Goal-free evaluation, Consumer-oriented evaluation and Responsive evaluation. A needs analysis has been done with consumers by interviews, during the design process of I-CODE, and analyses have been supported by literature review. Thus, curriculum evaluation questions of the model have been determined. In parallel, myicode.com curriculum evaluation website which belongs to I-CODE model, has been designed and pilot schemes have been opened where private schools are evaluated. Model has been continued to be improved with the feedbacks, obtained from pilot schemes and expert views. Implementation principles of I-CODE model have been clarified by literature reviews and interviews. It is based on the condition that the parents and children enroll myicode.com website and evaluate their schools curriculum. All the private schools in Turkey are monitored in this system. The process takes place when consumers give one to ten points for ten questions regarding the curriculum. The scores are updated after the evaluation of each consumer. Furthermore, general and sub statistics regarding the curriculum of the school are separately and continuously open for monitoring. In accordance with the second sub-objective of the study, its found that the model is intended for the needs, serviceable and beneficial. It does not any educational practicability problem but requires to be sensitive on legal dimensions. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | I-CODE | |
dc.subject | Myicode.Com | |
dc.subject | Program Değerlendirme | |
dc.subject | Kolej | |
dc.subject | Özel Okul | |
dc.subject | Curriculum Evaluation | |
dc.subject | College | |
dc.subject | Private School | |
dc.title | Eğitim programlarını değerlendirmede I-CODE modelinin geliştirilmesi | en_US |
dc.title.alternative | Developing I-CODE model at evaluating the curriculum | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |