Hizmetkâr liderlik ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Hizmet sektöründe bir uygulama
Künye
Dalgıç, Doğan. Hizmetkâr liderlik ve örgütsel bağlılık ilişkisi: hizmet sektöründe bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.Özet
Bu tezde hizmet sektöründeki yöneticilerin hizmetkâr liderlik davranışları ile takipçilerinin örgütsel bağlılıkları arasında ilişki olup olmadığı uygulamalı bir araştırma ile ele alınmıştır. Bu bağlamda yönetim ve işletme literatürüne R.Greenleaf tarafından kazandırılan hizmetkâr liderlik özellikleri ve Allen ve Meyer tarafından ortaya konulan örgütsel bağlılık türleri arasındaki ilişki, hizmet sektöründe kararları uygulayan takipçi/çalışan/işçi konumunda bulunan 402 kişiden oluşan bir örneklem üzerinde araştırılmıştır. Çalışma sonucunda hizmetkâr liderlik özelliklerinin takipçilerin örgütsel bağlılığını etkileyip etkilemediği; etkiliyorsa da ne yönde ve ne derecede etkilediği araştırılmaktadır. Bu sayede hizmetkâr liderlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin farklı boyutlardaki ilişkisinin daha belirgin olarak ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre hizmetkâr liderlik özellikleri ile örgütsel bağlılık türlerinden, duygusal bağlılık ve normatif bağlılık ile aynı yönlü anlamlı ilişki olduğu, devam bağlılığı ile ters yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda hizmetkâr liderlik özellikleri sergileyen yöneticilerin takipçilerinin örgütsel bağlılık düzeylerini artırdığı ve özellikle onları güçlendirmeye yönelik; takipçilerinin işlerini yaparken sorumluluk almalarını sağlamak, yeteneklerini geliştirmeleri için imkânlar yaratma ve uygun zamanlarda yetkilerini belirli bir süreliğine çalışanlarına devretme ile kiGisel güçlenmelerini sağlama çabaları v.s. gibi yöntemlerle örgüte ve kuruma katkı sağlayıcı fırsat tanımaları gerektiği sonucuna varılmıştır. In this thesis, it was studied whether there is a relationship between the managers in the service sector and the servant leadership behaviors and their followers' organizational commitment or not through an applied research. In this context, the relationship between servant leadership characteristics gained by R. Greenleaf in the management and business literature and the types of organizational commitment revealed by Allen and Meyer was explored on a sample of 402 individuals who were in the position of follower / employee / worker in the service sector. As a result of the study, it was investigated whether the servant leadership qualities influenced the followers' organizational commitment; if so, how it affected it and how long it affected it were studied. By this means, it was aimed to reveal more clearly the relationship between servant leadership and organizational commitment in different dimensions. The results of the study revealed that there is a positive correlation between the servant leadership characteristics and organizational commitment types and the emotional commitment and normative commitment but there is a negative correlation between continuity commitment and them. As a result of the study, organizational commitment levels of the administrators’ followers who had the servant leadership qualities have increased. Especially, it was concluded that the servant leaders need to contribute to organization and institution with the approaches such as taking responsibilities, creating opportunities to develop abilities, delegating at appropriate times and putting an effort for personal developments.