Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin iş ve enerji konularındaki kavramsal anlamalarının ve argümantasyon süreçlerinin incelenmesi
Künye
Telli, Nihan. Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin iş ve enerji konularındaki kavramsal anlamalarının ve argümantasyon süreçlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.Özet
Fen Bilimleri dersinde bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasında etkili olduğu düşünülen “Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğretimi (ATBÖ)” yaklaşımı artık birçok çalışmada kullanılmaktadır; ancak hala yapılan çalışmalarda öğrencilerin argüman kurma becerileri değil, ATBÖ yaklaşımının Fen Bilimleri dersi başarısı üzerindeki etkisi araştırılmaktadır. Ayrıca 7. sınıf öğrencilerinin günlük hayattaki kullanımıyla karıştırıldığı için anlamakta zorlandıkları “İş” ve “Enerji” kavramlarıyla ilgili çalışmaların fazlalığı da göze çarpmaktadır. Bu çalışmada Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin “İş” ve “Enerji” konusundaki kavram yanılgılarını tespit etmeyi amaçlarken, aynı zamanda yapılan ek etkinliklerle de “İş” ve “Enerji” konularını kullanarak öğrencilerin argüman kurma seviyelerini incelemeyi amaçladık. Çalışma grubu olarak belirlenen Balıkesir ili Gönen ilçesinde bulunan 2 ortaokulda okuyan 97 öğrencinin sahip oldukları kavram yanılgıları tespit edilmiş, 30 öğrenci ile de argümantasyon etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Kavram yanılgılarını tespit etmek amacıyla geliştirilen Kavramsal Anlama Testinin yanında 2’şer aşamalı 2 tane de Yarışan Teoriler-Karikatürler etkinliği uygulanmıştır. Elde edilen veriler nitel olarak betimsel ve içerik analizi ile analiz edilmiş ve tablolaştırılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerde iş ve enerji konularında öğretim öncesinde günlük kullanıma bağlı olarak çeşitli kavram yanılgılarına sahip oldukları, öğretim sonunda ise büyük oranda kavram yanılgılarının azalmasına rağmen tamamen ortadan kalkmadığı görülmüştür. Ayrıca argümantasyona dayalı etkinliklerin öğrencilerin tartışma seviyelerini yükselttiği, öğrencilerin tamamının sürece aktif olarak katılımını sağladığı, derslerde bu yöntemin kullanılmasının öğrencilerin sosyal, bilişsel ve sözel olarak bir bütün halinde gelişmelerini sağladığı görülmüştür. The "Argument Based Science Teaching" approach, which is thought to be effective in gaining scientific process skills in the Science Course, is now used in many studies; but the effects of the argument based science teaching approach on the success of the science course are being investigated. In addition, because of the fact that 7th grade students are confused with daily life use, there is a surplus of studies about the concepts of "Work" and "Energy". The aim of this study is to examine the level of argumentation of students by using "Work" and "Energy" with additional activities which are aimed at determining the misconceptions of "Grade" and "Energy" in Grade 7 students. As a sample, while the misconceptions of 97 students studying in 2 secondary schools in the province of Gönen, Balıkesir province were determined, 30 students were also involved in argumentation activities. In addition to the Conceptual Comprehension Test developed to detect misconceptions, two of the two stages of the Competition Theory-Cartoons activity were applied. The data obtained are analyzed qualitatively by descriptive and content analysis and tabulated. As a result of the study, it has been seen that students have various misconceptions due to their daily use before teaching in work and energy subjects and that they are not completely in the end despite the decrease of concept misconceptions at the end of teaching. In addition, it has been seen that the activities based on argumentation raise the discussion levels of the students, the active participation of all the students in the process, and the use of this method in the lessons will enable the students to develop social, cognitive and verbal as a whole.