Bilim oyuncaklarının öğretimde kullanılmasının ortaokul öğrencilerinin enerji konusunda kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi
Citation
Gedik, Müşerref. Bilim oyuncaklarının öğretimde kullanılmasının ortaokul öğrencilerinin enerji konusunda kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018.Abstract
Bu çalışma Fen Bilimleri öğretiminde oyuncak kullanarak gerçekleştirilen etkinlikler sonrasında öğrencilerin enerji dönüşümü konusundaki kavram yanılgıları ile kavramsal gelişimleri ve derse yönelik tutumlarındaki değişimlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Balıkesir Edremit ve Burhaniye ilçelerinde bulunan 2 ortaokulun 7. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Durum çalışmasının yapıldığı araştırmada enerji dönüşümü konusu ele alınmıştır. Konu ile ilgili 15 sorudan oluşan kavramsal anlama testi, tahmin- gözlemaçıklama yöntemiyle hazırlanan 3 etkinlik, fen bilimleri dersi ile fen deneylerine yönelik 21 maddelik beşli likert tutum ölçeği kullanılmıştır. Kavramsal anlama testine katılan öğrenciler arasından gönüllü olan 20 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmada nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Analizler neticesinde öğrencilerin enerji dönüşümü konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları ve kavramsal gelişimleri belirlenerek literatürde bulunan kavram yanılgıları ile benzerliği karşılaştırılmıştır. Oyuncaklarla yapılan etkinlikler sonrası derse yönelik tutumda genel olarak olumlu yönde gelişim görülürken cinsiyete göre farklılaşma olmadığı görülmüştür. This study was conducted to determine the changes in students’ misconceptions, conceptual development and attitudes towards the lesson about the energy transformation of students after activities using toys in science education. The study was carried out with Balıkesir Edremit and Burhaniye districts in 2 secondary schools with 7th grade pupils. In the research carried out with the case study, energy transformation is discussed. Conceptual comprehension test consisting of 15 questions related to the subject, 3 activities prepared with prediction-observation-explanation method, 21 item likert attitude scale for science experiments and science experiments were used. Semistructured interviews were conducted with 20 volunteer students participating in the conceptual understanding test. In the study, content analysis was used from qualitative data analysis methods. As a result of the analyzes, students’ conceptual development of concepts and their concept of energy transformation have been determined and the similarity with the misconceptions in the literature has been compared. The attitude towards the children after the activities with toys was seen to be positive in general but not differentiated according to the sex.