PISA 2012 bağlamında 9.sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlığının incelenmesi
Citation
Çoban, Merve. PISA 2012 bağlamında 9. sınıf öğrencilerinin matematiksel okuryazarlığının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. 2018.Abstract
Bu çalışmanın amacı; 9. sınıf öğrencilerinin Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA) 2012 de belirtildiği gibi matematik okuryazarlık düzeylerini tespit ederek, sahip oldukları okuryazarlık düzeylerini etkileyen değişkenleri belirleyebilmektir. Öğrencilerin matematik okuryazarlıklarına etkisi araştırılan değişkenler; anne-baba eğitim durumu, aile aylık gelir durumu, anne-baba çalışma durumu, öğrenci devamsızlığı, matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri, matematiğe yönelik kaygı ve endişe durumudur. Ayrıca öğrencilerin matematik okuryazarlığı yeterlilik düzeylerine ilişkin görüşleri de alınmıştır. Bu nedenle araştırma; nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının birlikte kullanıldığı karma yöntem yaklaşımlarından açımlayıcı sıralı araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın nicel verileri için örneklem; 2016-2017 öğretim yılında Balıkesir ili Savaştepe ilçesinde öğrenim gören 256 dokuzuncu sınıf öğrencisinden oluşmuştur. Nitel veriler için örneklem; amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yolu ile seçilen 25 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin matematik okuryazarlığı yeterlilik düzeylerini ve bunu etkileyen değişkenleri belirlemek için PISA 2012 uygulamasında kullanılan “öğrenci anketi” ve “matematik okuryazarlığı testi”ile çalışmanın nicel verilerine ulaşılmıştır. Çalışmanın nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi “SPSS 21.0” paket programı yardımıyla yapılmıştır. Veri analizi sırasında nicel verileri tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis, frekans, yüzde, karşılaştırmalı tablolar ve korelasyon analizi ile nitel verileri içerik analiz yöntemi kullanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre; uygulamaya katılan öğrencilerin matematik okuryazarlığı yeterlilik düzeyi 2. düzey olarak bulunmuş, bu düzeyin incelenen değişkenler açısından anlamlı farklılıklar göstermediği görülmüştür. Nitel verilerin sonuçlarına göre; öğrenciler matematikteki performanslarının aile eğitim durumundan, ekonomik durumundan etkilenmediğini ancak devamsızlık ve matematiğe olan ilgi, öğretmeni sevme durumlarının etkilediği şeklinde görüş belirtmişlerdir. Araştırmada elde edilen sonuçlar kullanılarak araştırmacılara ve uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur. The purpose of this study is to be able to state the factors effecting literacy rate which 9th grade students have by determining their mathematics literacy level as specified in the data of Programme for International Student Assessment (PISA) 2012. The factors whose effect on students’ mathematics literacy has been explored are educational status of parents, monthly income of family, working conditions of family members, absenteeism of the student, students’ mathematics oriented affective behaviors and anxiety state over mathematics. Students’ opinions regarding to their mathematics literacy level of competence have been taken as well. Therefore, the study has been occured in exploratory sequential research design where quantitative and qualitative research approaches have been carried out together. Sample for the quantitative data of the study consists of 256 9th grade students receiving education in Savaştepe county of Balıkesir province in 2016-2017 school year. Sample for qualitative data consists of 25 students chosen with criterion sampling method which is one of the purposive sampling methods. To determine mathematics literacy level of the students and the factors effecting it, “student survey” and “mathematics literacy test” used in PISA 2012 Application have been conducted. Thus, the quantitative data of study has been reached. The qualitative data of the study has been collected with semi structured interview technique. Statistical analysis of data has made by means of packaged software “SPSS 21.0”. On the side lines of data analysis, quantitative data has been given shape with one way analysis of variance, Kruskal Wallis, frequency, percentage, correlation and horizontal analysis, qualitative data has been given shape with the use of content analysis method. According to the result of the study, mathematics literacy competence level of the students taking part in the process has been found out as 2nd level and it has been observed that this level does not differ statistically with regard to factors analyzed. According to the result of qualitative data students have indicated that their performance on mathematics is not effected by educational and economical status by of family but it is effected with absenteeism, relevance for mathematics and their love for the teacher. In the light of results obtained in the study, researchers and application oriented suggestions has been offered.