Toplum temelli turizm yaklaşımı: Turist rehberlerinin algılamaları üzerine bir araştırma
Citation
Kazoğlu, İbrahim Halil. Toplum temelli turizm yaklaşımı: turist rehberlerinin algılamaları üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.Abstract
Günümüzde tüketici beklenti ve isteklerinin değiştiği bilinen bir gerçektir. Bu değişimlerden etkilenen bir sektör de turizmdir. Turizm faaliyetlerine katılan insanların, deniz-kum-güneş üçlemesinden eğlence-heyecan-eğitim üçlemesine doğru yöneldikleri görülmektedir. Bu değişime paralel olarak ülkeler de kendi turizm stratejilerini bu eğilim kaymasına göre şekillendirmişlerdir. Bu bağlamda ortaya çıkan farklı turizm yaklaşımları genel olarak “alternatif turizm” başlığı altında değerlendirilmektedir. Bu alternatif turizm yaklaşımlarından biri de toplum temelli turizmdir. Çalışmanın amacı, toplum temelli turizm literatürünün incelenerek bu yaklaşım içerisindeki paydaşlardan biri olan turist rehberlerinin bu yaklaşıma yönelik algılamalarını belirlemektir. Bu çerçevede şekillenen çalışma, beş bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, araştırmanın problemi, amacı, önemi, varsayımları ve sınırlılıkları belirtilmiştir. İkinci bölümde ise ilgili alanyazın taramasından elde edilen toplum temelli turizm ve turist rehberliği kavramları üzerinde durulmuştur. Ayrıca toplum temelli turizm yaklaşımına yönelik daha önce yapılan çalışmaların içeriği hakkında bilgiler verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde, araştırmanın modeli, evren ve örneklemi, veri toplama aracı, teknikleri ve süresi hakkında bilgi verilerek verilerin analiz yöntemine değinilmiştir. Dördüncü bölümde, elde edilen verilerin analizleri ve bu analizlerden elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Son olarak beşinci bölümde ise bulgulardan elde edilen sonuçlar değerlendirilmiş ve bu sonuçlar ışığında çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Nowadays, it is a known fact that consumer expectations and desires change. A sector affected by these changes is also tourism. It is seen that the people participating in the tourism activities have been tending towards from the sea-sand-sun triology to the entertainment-excitement-education triology. In parallel with this change, countries have shaped their own tourism strategies according to this tendency shift. The different tourism approaches emerging in this context have generally begun to be addressed under the heading of "alternative tourism". One of these alternative tourism approaches is community-based tourism. The aim of the study is to determine the perceptions of tourist guides who are one of the stakeholders in this approach by examining community-based tourism literature. The study, which is shaped in line with this objective, consists of five parts. In the first part of the study; the problem, the purpose, the significance, the assumptions and the limitations of the study were stated. In the second part, the concepts obtained from the survey of related literature are examined and the concepts of community-based tourism and tourist guidance are emphasized. In the second part, the concepts obtained from the related review of literature were examined and the concepts of community-based tourism and tourist guiding were discussed. Moreover, information about the content of previous studies on the community-based tourism approach has been given. In the third part of the study, the method of analyzing the data was mentioned by giving information about the model of the survey, population and sample, data collection tool, techniques and duration. In the fourth section, analyses of the data obtained and the results obtained from these analyses were interpreted. Finally, in the fifth section, the results obtained from the findings were evaluated and a variety of suggestions were developed in light of these results.