10. sınıflarda geometri öğrenme ortamı tasarımı: Üçgenler ünitesi örneği
Citation
Kemankaşlı, Nuran. 10. sınıflarda geometri öğrenme ortamı tasarımı: Üçgenler ünitesi örneği. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010.Abstract
Bu araştırmanın amacı, 10.sınıf geometri dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı'na uygun işbirlikli öğrenme ortamını, bu ortamda kullanılacak uygun öğretme ve öğrenme etkinliklerinin nasıl olacağını belirlemek, tasarlanan ortam ve seçilen yaklaşımın öğrencinin bilişsel becerileri, psikomotor becerileri, sosyal becerileri, psikolojik özellikleri ve akademik başarısı üzerine etkisini incelemektir. Araştırma, yarı deneysel bir çalışma olup, 2006-2007 Öğretim yılının II. döneminde, Balıkesir'deki bir Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören 60 onuncu sınıf öğrencisi ile sekiz haftalık sürede yürütülmüştür. Uygulama öncesinde deney ve kontrol gruplarının denkliğini belirlemek amacı ile Düzey Belirleme Sınavı (DBS), Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Sınavı (OKS)-2005 sonuçları, 9.sınıf matematik başarı durumları incelenmiştir. Kontrol grubu 30 öğrenciden, deney grubu 30 öğrenciden oluşmuştur. Ayrıca, deney grubu altı kişiden oluşan beş işbirlikli gruba ayrılmıştır. Kontrol grubunda Geleneksel Öğretim, deney grubunda "Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Uygun İşbirlikli Öğrenme Yöntemi" kullanılmıştır. Veriler, gözlem formları, çalışma yaprakları, öğrenme etkinlikleri, öğrenci notları ve günlükleri, araştırma ödevleri, görüşmeler ve Üçgenler Ünitesi Değerlendirme Sınavı (ÜÜDS) kullanılarak toplanmıştır. Nicel veriler, bağımsız gruplar için t-testi; varyans analizi, frekans, ki-kare ile; nitel veriler ise, betimsel ve içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada tasarlanan yapılandırmacı öğrenme ortamının, üçgen kavramının oluşturulması ve öğrenilmesinde olumlu katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Deney grubunun bilişsel özellikler, psikomotor beceriler, sosyal beceriler ve psikolojik özelliklerde kontrol grubuna göre daha başarılı olduğu gözlenmiştir. Deney ve kontrol grubunun ÜÜDS puanları arasında istatistiksel olarak deney grubu lehine anlamlı farklılık vardır. Öğrenciler, yapılandırmacı öğrenme ortamındaki grup çalışmalarının dersten zevk almalarını sağladığını ve sosyal ilişkilerini arttırdığını ifade etmişlerdir. Bu araştırmada yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına uygun işbirlikli öğrenme ortamı modelinin, öğretmenler, ders kitabı ve program yazarları tarafından kullanılması önerilmiştir. The purpose of this research was to examine cooperative learning environment based on the constructivist learning approach and how to perform activities in this environment and to examine the effects of this environment and approach method on the academic achievement, cognitive characteristics, psyco-motor skills, social skills and psychologic characteristics of students' in tenth grade geometry class. This study is a quasi-experimental design. and Participants were 60 tenth-grade students at an high school in Balıkesir. This study took place during the second semester of 2006-2007. Before the experimental process, results of level test (DBS), OKS-2005 results, academic achievement in ninth-grade mathematics were used in order to establish the equivalence of experimental and control groups. Both experimental and control group consists of 30 students. The experimental group was also divided into five cooperative sub-groups consisting of six students. Traditional learning method is conducted in control group and cooperative environment method according to constructivist learning approach is applied in experimental group. The data was collected by observation forms, worksheets, learning activities, students' notes and diaries, research tasks and interviews, test of Triangles Unit (ÜÜDS). The quantitative data were analyzed using t-test, frequency, and chi-square, whereas qualitative data by descriptive and content analysis. This study showed that the constructivist learning environment could provide to positive contributions to acquire and learn the triangle concept. The students were more successful than the control group in cognitive characteristics, psyco-motor skills, social skills and psychologic characteristics. There was a significant difference in the ÜÜDS scores between the experimental group and the control group, in favor of the experimental group. The students indicated that groupworks in constructivist learning environment enabled them to be satisfied with the class, and increase their. We suggest that teachers, textbook and program authors can use cooperative learning environment model based on the constructivist learning approach applied in this research.