Pozitif ve negatif duygulanım ve iş doyumunun örgütsel özdeşleşmeye etkisi: Otel çalışanları üzerine bir araştırma
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, pozitif ve negatif duygulanım ve iş doyumunun çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeyini etkileyip etkilemediğini analiz etmektir. Bu doğrultuda, Alanya'da beş yıldızlı otellerde çalışan 403 kişiye anket uygulanmıştır. Çalışmada "Pozitif ve Negatif Duygulanım Ölçeği", "Minnesota İş Doyum Ölçeği" ve "Örgütsel Özdeşleşme Ölçeğinden" oluşan bir anket formu ölçüm aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilere istatistik paket programında Pearson korelasyonu ve regresyon analizleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda pozitif duygulanım ile iş doyumu ve örgütsel özdeşleşme arasında pozitif, negatif duygulanım ile iş doyumu ve örgütsel özdeşleşme arasında ise negatif ve anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, pozitif ve negatif duygulanım ile iş doyumunun çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeylerini anlamlı derecede etkilediği tespit edilmiştir. Bunun yanında, iş doyumunun örgütsel özdeşleşmeyi açıklama gücünün, pozitif ve negatif duygulanıma göre daha fazla olduğu belirlenmiştir. The main purpose of this research is to analyze whether positive and negative affectivity and job satisfaction affect the organizational identification level of employees. Therefore, questionnaire form was conducted on 403 hotel employees' working in five star hotels in Alanya. A survey consisting of "Positive and Negative Affectivity Scale", "The Minnesota Job Satisfaction Scale" and "The Organizational Identification Scale" was used as a measuring tool. Obtained data was analyzed in statistical package program by means of Pearson correlation and regression analyses. With regard to the analysis have been made, it has been found out that while positive affectivity is positively correlated with job satisfaction and organizational identification, negative affectivity is negative correlated with job satisfaction and organizational identification. The result indicated that positive and negative affectivity and job satisfaction predicted organizational identification of employees. Besides, it has been determined that predictive power of job satisfaction on organizational identification was higher than positive and negative affectivity.