Konaklama işletmelerinin fiyatlandırma davranışlarında maliyet yapısı ve mevsimselliğin etkisi
Abstract
Türkiye'de turizm sektörü, tüm dünyada olduğu gibi hızlı bir gelişim içerisindedir. Ancak bu hızlı gelişim, turist sayısı ve turizm gelirleri özelinde incelendiğinde görülmektedir ki, turizm gelirlerindeki büyüme, turist sayısındaki büyümenin gerisinde kalmaktadır. Bu durumda ilk akla gelen konaklama piyasasındaki ortalama fiyat düzeyinin düşük olmasıdır. Bu fiyat düzeyinin hangi faktörlerin etkisi ile oluştuğunu tespit etmek ortalama fiyat düzeyinin yükselmesi ve dolayısıyla turizm gelirlerinin artırılması bakımından önem taşımaktadır. Bu çalışmada da konaklama işletmelerinin fiyatlandırma politikasında maliyet yapısının ve mevsimsellik çalışma özelliğinin etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Keşfedici nitelikte olan bu çalışmada veriler kapsamlı literatür taraması sonucu elde edilmiş ve analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda görülmüştür ki, konaklama işletmelerinde diğer fiyatlandırma yöntemlerine nazaran rekabete dayalı fiyatlandırma yöntemi daha baskın karakterdedir The tourism sector in Turkey shows a rapid development as the entire world. However, when this rapid development is examined specifically in terms of tourist arrivals and tourism incomes, it is seen that the growth in tourism income gets behind the rise in tourist arrivals. In this situation, the first thought that comes to mind is that accommodation market has a low average price level. It is crucial in terms of raising the average price level and thereby for increasing tourism revenue to examine what prominent factors result in this pricing level. The purpose of the study is to examine the effect of cost structure and seasonality on pricing conducts of accommodation enterprises. In this exploratory research, the data has been gathered through literature review and then analyzed. The study results indicate that competition based pricing method is more predominant than any other ones in accommodation enterprises