Psikiyatrik hastalık tanılı hasta ve ailelerinin eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi
Özet
Amaç: Bu çalışma psikiyatrik tanılı hasta ve ailelerinin eğitim gereksinimlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Materyal ve metod: Araştırmanın örneklemini, 15.01.2015-15.02.2015 tarihleri arasında, Balıkesir il merkezinde yer alan Balıkesir Devlet Hastanesi'nde yatan ve ayaktan izlenen hastalar ve Toplum Ruh Sağlığı Merkezi'nde izlenen hastalar (toplam 165 kişi) ile hasta yakınları (80kişi) oluşturmaktadır. Araştırma verileri, "Hasta/Hasta Aileleri Bilgi Formu" ve "Psikiyatrik Hastalıklara Yönelik Eğitim Gereksinimleri Anketi" kullanılarak toplandı. Veriler, SPSS 19 paket programında değerlendirilip istatistiksel analizde yüzdelik dağılımları, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis ve t testi kullanıldı.Bulgular: Hastaların %52.7'sinin; hasta ailelerinin %58.8'inin hastalık hakkında biraz bilgisinin olduğu ve hastaların %75.8'inin; hasta ailelerinin %77.5'unun bu bilgiyi sağlık personelinden edindikleri belirlendi. Hastaların eğitim gereksinimleri puan ortalaması hasta ailelerininkinden anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Hastaların en önemli gördükleri eğitim gereksinimlerinin sırasıyla; "Stresle etkili biçimde başetme yolları", "Depresyon ve intihar düşünceleriyle başetme", "Hastalık ne kadar yaygındır ve kişi hastalığında ne olur?", "Hasta hastalığı konusunda neler yaşıyor, ne hissediyor, hastalığını nasıl algılıyor?", "Hastalığın belirtileri nelerdir?", "Sorun çözme yöntemleri", "Hastalığı ve nüksettiğini gösteren erken haberci belirtiler", "Boş zaman ve eğlence/hobi aktivitelerini arttırma", "Psikiyatrik teşhis/tanı nasıl konulur?", "Tatilleri planlama, karşılaşılabilecek durumlarla başetme" olduğu belirlendi. Hasta ailelerinin en önemli gördükleri eğitim gereksinimlerinin sırasıyla; "Kendime bakım, giyim, kuşam ve temizliği geliştirme", "Stres ve hastalık arasındaki ilişki nedir?", "Stresle etkili biçimde başetme yolları nedir?", "Yakınlarla iletişimi geliştirme", "Hastalığı ve nüksettiğini gösteren erken haberci belirtiler", "Hastalıkla ilgili son bilimsel gelişmeler", Tatilleri planlama, karşılaşılabilecek durumlarla başetme", "İlaçların yan etkileri nelerdir?", "Kendi kendine yaşayabilme becerilerini geliştirme", "Hastalık için kullanılan Bu çalışma 14.Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi'nde (22-26 Nisan 2015) poster bildiri olarak sunulmuştur.psikiyatrik ilaçlar" olduğu belirlendi.Sonuç: Hasta ve hasta ailelerinin biraz bilgi aldığı ve hastaların eğitim gereksinimlerinin hasta ailelerinden daha çok olduğu belirlenmiştir Background: This study was carried out to determine educational needs of psychiatric disease diagnosed patients and their families as descriptive.Materials and Methods: The sample of the study includes totally 165 patients that some of whom are inpatients and outpatients in Balıkesir State Hospital that situated in Balıkesir province, outpatients in Community Mental Health Center between the dates 15.01.2015-15.02.2015 and first degree relatives of the patients (80 people). Research data, were collected via using "Patient / Patient Family Information Form" and "Educational Needs Towards Psychiatric Disorders Questionnaire" . Data were evaluated with SPSS 19 statistical package program and the percentage distribution, Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were used in the statistical analysis.Results: It was determined that 52.7% of the patient and 58.8% of patients relatives have little knowledge about the disease and 75.8% of patients and 77.5% of patients' relatives learned that knowledge from the medical staff. The average score for the training needs of the patients were found as significantly higher from patients' relatives. The training needs that patients sees as the most important in turn are; "Effective ways of coping with stress", "Coping with depression and suicidal thoughts", "How common disease is and what happens to people in the disease?", "What patients experience about the disease, how he/she feels and perceives the disease?", "What are the symptoms of the disease? ", " Problem-solving methods ", "Early symptoms that herald the disease and relapse of the disease", "Increase leisure time and entertainment/recreational activities", "How psychiatric diagnosis is established", " Vacation planning, coping with situations that may be encountered".Conclusions: It was determined that patients and patients' families received some information and the training needs of the patients are more than patients' families