Bitki anatomisi laboratuvarı dersi föyünde karekod uygulamasının kullanılması
Künye
Kösal, Kübra. Bitki anatomisi laboratuvarı dersi föyünde karekod uygulamasının kullanılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Özet
Bu çalışmanın amacı, karekod uygulaması ile zenginleştirilmiş Bitki Anatomisi Laboratuvarı için etkinlik kağıdı tasarımı yapılmasıdır. Bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Bunun için nicel araştırma yöntemlerinden tasarım ve geliştirme araştırması kullanılmıştır. Tasarım ve geliştirme araştırmasında, ADDIE modeli temel alınmıştır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu anket, yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Veriler, betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmada önce ilk çalışma grubu olan, 2016-2017 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi bölümünde öğrenim gören 20 beşinci sınıf öğretmen adayının hangi laboratuvar dersinde zorlandıkları açık uçlu anket ile belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının en çok zorlandıkları dersin Bitki Anatomisi Laboratuvarı dersi olduğu tespit edilmiştir. 6 öğretmen adayı ve bu derse giren 3 öğretim elemanıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Öğretmen adaylarının en çok kesit almakta zorlandıkları belirlenmiştir. Çalışmada üç etkinlik kağıdı tasarlanmıştır. Tasarımı için kesit alma ve koruyucu doku elemanları ile ilgili altı video çekilmiştir. Her video karekod haline getirilmiş, hazır olan laboratuvar föyünün ilgili sayfalarına karekodlar konularak föy sayfalarında bazı değişiklikler yapılmıştır. Böylece, karekod uygulaması ile zenginleştirilmiş etkinlik kağıtları geliştirilmiştir. İkinci çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Biyoloji Eğitimi bölümünde öğrenim gören 10 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının üç etkinlik kağıdı tasarımı hakkındaki görüşleri
alınmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının tamamı karekodlu etkinlik kağıtlarının konuyu öğrenmenlerine katkıda bulunacağı görüşündedir. Teorik ve uygulamanın aynı etkinlik kağıdında bulunmasının kısa zamanda daha fazla bilginin öğrenilmesine olanak sağladığını düşünmektedirler. Karekod uygulamasının biyoloji eğitimi kapsamında olan başka derslerde kullanılabileceği, hatta başka teorik ve uygulamalı derslerede uygulanması görüşünde oldukları belirlenmiştir. The aim of this study was to design the activity paper for the Plant Anatomy Laboratory enriched with QR code. In this study, quantitative research approach was
used. For this purpose, design and development research was used in quantitative
research methods. The design of the study was based on the ADDIE design model.
Open-ended questionnaire and semi-structured interview form were used as data
collection tools. Data were analyzed using descriptive and content analysis Techniques. Firstly, 20 fifth-grade prospective teachers who studied in Biology Education in Necatibey Faculty of Education in Balıkesir University in 2018-2019
academic year were given the open-ended questionnaire. The prospective teachers’
most difficult course was the Plant Anatomy Laboratory course. Semi-structured
interviews were conducted with prospective teachers and the instructors. Prospective
teachers had difficulty in taking cross-sections. Three activity papers were designed
in this study. Before designing activity sheets, six videos were taken regarding the
sectioning and protective tissue elements. Each video had been converted into a
barkod and the relevant pages of the laboratory sheet were put into the data sheets
and some changes hade been made to the pages. The second study group consisted
of 10 prospective teachers from Biology Depertmant in Necatibey Faculty of Education in Balıkesir University at 2018-2019 academic year Thus, efficiency
papers enriched with data matrix application had been developed. The opinions of
prospective teachers about the design of these three activity papers were taken.
According to the study results, all prospective teachers mentioned that the activity
papers could contribute to the learning of the subject. They thought that both the
theoretical and the application of the same activity paper allowed more information
to be learned in a short time. The application of QR code could be used in other
courses within the scope of biology education and even in other theoretical and
applied courses.