dc.contributor.author | Sünger, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2019-09-02T11:59:30Z | |
dc.date.available | 2019-09-02T11:59:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | en_US |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.identifier.citation | Sünger, İbrahim. Artırılmış gerçeklik kavramı üzerine içerik analizi çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/6167 | |
dc.description | Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim
Dalı | en_US |
dc.description.abstract | Gelişen teknoloji birçok yeniliği de beraberinde getirmektedir. Günümüzde insanlar tarafından kullanımı yaygınlaşan bu yeniliklerden biri de artırılmış gerçeklik kavramıdır. Sanal ile gerçeğin kombinasyonunda insanlara artırılmış olarak gerçeklik deneyiminin sunulduğu ortamlar olarak ifade edilen artırılmış gerçeklik konusunda alanyazında birçok çalışma yapıldığı gözlemlenmektedir. Bu çalışmada ise artırılmış gerçeklik konusunda 2009 ve 2018 yıllar arasında Türkiye’de yapılan yüksek lisans (f = 43) ve doktora (f = 11) tezleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmaya dâhil edilen tez çalışmaları taranarak yayın türü, yayın yılı, yayın dili, çalışmanın yapıldığı kurum, örneklem türü ve büyüklüğü, çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri, değişkenler, anahtar kelimeler, teoriler ve çalışmaların ele aldığı alanlara göre 10 kategoride incelenmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen verilerle istatistiki işlemler yapılarak yüzde ve frekans değerleri çözümlenmiş ve çalışmaların eğilimlerine dair bulgular yorumlanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulguların daha net anlaşılması için çalışma grafiklerle desteklenmiştir. Türkiye’de artırılmış gerçeklik çalışmalarının 2013 yılından itibaren artış gösterdiği, 27 farklı üniversitede tez yürütüldüğü, tezlerin çoğunlukla Türkçe yayınlandığı, en fazla çalışmanın Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı’nda yapıldığı, en çok tercih edilen örneklem grubunun K12 düzeyi öğrenci grubu olduğu, yöntemsel olarak uygulamaya dayalı yöntemlerden tasarım tabanlı araştırma deseninin çoğunlukta olduğu, veri toplama aracı olarak en çok görüşmenin tercih edildiği, en fazla incelenen değişkenin “akademik başarı” olduğu, anahtar kelimelerde en çok “artırılmış gerçeklik” ve “fen öğretimi” anahtar kelimelerinin tercih edildiği, kuramsal yapılarda öğrenme ile ilgili kuramların çoğunlukta olduğu ve en çok çalışılan konu alanının “eğitim ve öğretim” alanı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu çalışma ile ortaya konulmaya çalışılan bilgilerin gelecek çalışmalara yol gösterici nitelikte bir rehber olacağı düşünülmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | Technological developments bring along lots of innovations. One of the innovations that have become widespread in recent years is the concept of augmented reality. In current scientific literature there are a lot of studies in literature about augmented reality which can be defined as the combination of real and virtual worlds, experienced by humans in a unified view. In this study, theses (f = 43) and dissertations (f = 11) performed between 2009 and 2018 in Turkey about augmented reality were systematically reviewed with content analysis methodology. Theses and dissertations were examined in 10 categories like publication type, publication year, institution, sample type, sample size, research methods/models, variables, keywords, theories, major topics. As a result of the statistical analysis, percentages and frequencies were given and trends in different categories were determined. The results were supported with graphical representations of data. As a result, it was found that the number of theses and dissertations in Turkey about augmented reality increased especially after 2013, all of the theses and dissertations were performed in 27 different universities, the most of the theses and dissertations were published in Turkish, the most of the theses and dissertations were performed in the department of computer engineering, the most of the theses and dissertations preferred K12 students as a sample group, the most of the theses and dissertations preferred design based research as a methodology, the most of the theses and dissertations preferred interview as a data collection tool, the most of the theses and dissertations preferred academic performance as a dependent variable, the most of the theses and dissertations preferred augmented reality and science education as keywords, the most of the theses and dissertations were based on learning theories, the most of the theses and dissertations were in education and teaching fields. This study will hopefully provide a timely insight into the current state of research on the use of augmented reality. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Artırılmış Gerçeklik | en_US |
dc.subject | İçerik Analizi | en_US |
dc.subject | Karma Gerçeklik | en_US |
dc.subject | Eğitimde Artırılmış Gerçeklik | en_US |
dc.subject | Augmented Reality | en_US |
dc.subject | Content Analysis | en_US |
dc.subject | Mixed Reality | en_US |
dc.subject | Augmented Reality İn Education | en_US |
dc.title | Artırılmış gerçeklik kavramı üzerine içerik analizi çalışması | en_US |
dc.title.alternative | A content analysis on augmented reality concept | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Fen Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |