Lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları: Kayseri örneği
Citation
Kutay, Yasin. Lise öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları: Kayseri örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019.Abstract
Bu araştırmanın amacı lise öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının tespit edilmesidir. Bu amaçla, farklı okullarda ve sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin sahip olduğu tutumlar belirlenerek çevre eğitiminin verimliliği ve etkinliği hakkında ülke çapında genel bir değerlendirme yapılmak istenmektedir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kayseri Behice Yazgan Kız Anadolu Lisesi ve Kayseri Bünyan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında öğrenim gören toplam 235 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmamda veri toplama aracı olarak Güven (2013) tarafından geliştirilen 45 soruluk 3' lü likert tipi "Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği"(ÇSYTÖ), kullanılmıştır. Ölçek, "Alma" (8 Madde), "Tepkide Bulunma" (17 Madde), "Değer Verme" (4 Madde), "Örgütleme" (11 Madde), "Kişilik Haline Getirme" (5 Madde) olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçek maddeleri, 1’den (Katılıyorum) 3’e (Katılmıyorum) kadar derecelendirilmiş olup, olumsuz olan ifadeler ters çevrilerek kodlanmıştır. Toplanan veriler IBM SPSS 24 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Normal dağılıma uygun ölçüm değerleri için “Independent Sample-t” test, normal dağılıma uygun olmayan ölçüm değerleri için iki bağımsız grubun ölçüm değerleri ile karşılaştırılmasında “Mann-Whitney U” test (Z-tablo değeri), bağımsız üç veya daha fazla grubun ölçüm değerleri ile karşılaştırılmasında “Kruskal-Wallis H” test kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda bulgulara bakıldığında, öğrencilerin çevreye yönelik tutumlarının istatistiksel olarak anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir. Studying individuals and students’ attitudes towards environment and factors affecting students to be responsible individuals towards their environment may provide help towards the solution of environmental problems. In this study, it is aimed to evaluate environmental attitudes of high school students in terms of some variables. The sample of the study consist of 235 participants of whom having studied in Kayseri Behice Yazgan Girl High School and Kayseri Bünyan Vocational and Technical High Scholl in 2018-2019. In the study, as a means of data collection, Environmental Problems Attitude Scale (EPAS) and the personal information form have been used. The EPAS which consists of 45 items is composed of 5 subscales as “Take” (8 items),
“ To Reaction” (17 items), “To Value” (4 items),“Organazing” (11 items) and "Personality" (5 items). The answer key of the sample was scaled from 1 (agree) to (disagree) and the negative statements was marked reversely. The data obtained as a result of the application was analyzed by the IBM SPSS 24.00. For the measurement values suitable for normal distribution "İndependent Sample t- test", for measurement values which are not suitablefor normal distribution, comparison of the measured values of two independent groups, "Mann-Whitney U Test (Z value), and for comparison of measured values of three or more independent groups "Kruskal-Wallas H Test" was used. According to the findings, considering the analysis of the EPAS, statistically a considerable difference was reached between the subscales of the EPAS and the gender, grade and parent education level variables. However, a considerable difference was not found between the department of students and some subscales of the EPAS.